19 دی: وزیر امور خارجه در دیدار فرستاده ویژه سازمان ملل در عملیات صلح در خاورمیانه گفت: فرصت راهکار سیاسی برای همین امروز وجود دارد و فردا خیلی دیر است.
«تور وینسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درباره آخرین وضعیت فلسطین و چگونگی کمک به مردم غزه گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار اظهار داشت: فرصت راهکار سیاسی برای همین امروز وجود دارد و فردا خیلی دیر است.
امیرعبدالهیان با اشاره به گفت‌وگوهای تلفنی چند روز پیش خود با دبیرکل سازمان ملل گفت: آنچه گروه‌های مقاومت انجام دادند، نتیجه تندروی‌های نتانیاهو نخست وزیر افراطی رژیم صهیونیستی بود؛ اکنون نیز آمریکا به همه توصیه می‌کند که خویشتنداری کنند اما خودش در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده است.
وی افزود اگر سازمان ملل می‌خواهد کاری کند، باید فوراً برای توقف حملات رژیم اسرائیل به‌ویژه علیه شهروندان و غیرنظامیان اقدام کند؛ چرا که فردا دیر و زمان محدود است، به‌ویژه اینکه رژیم صهیونیستی اکنون به‌دنبال جابجایی شهروندان غزه است.
وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: موضوع مهم دیگر ارسال کمک‌های بشردوستانه است که باید فوراً انجام شود و صلیب سرخ بین‌المللی در این زمینه فعال شود. همچنین سازمان ملل و صلیب سرخ برای انتقال مجروحین غیرنظامی مسیری را باز کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: اخباری وجود دارد که رژیم صهیونیستی از بمب‌های ممنوعه علیه شهروندان استفاده کند، ضروری است سازمان ملل در این زمینه بررسی کرده و گروه تحقیق تشکیل دهد. 
امیرعبداللهیان در همین راستا خاطرنشان کرد: آماده‌ایم از ابتکارات سیاسی دبیرکل سازمان ملل حمایت کنیم.
«تور فینیسلاند» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه نیز با ابراز نگرانی از تحولات جاری در غزه، به تلاش‌های جاری و دیدارهای اخیرش با مقامات لبنان و مصر و برخی دیگر از طرف‌ها به‌منظور کمک به توقف جنگ و کاهش تلفات وارده به‌ویژه بر غیرنظامیان اشاره کرد و نسبت به احتمال سرریز شدن جنگ و تشدید بحران در منطقه اظهار نگرانی کرد.
وی افزود: افزایش تلفات غیرنظامیان بسیار نگران کننده است و لازم است برای توقف جنگ یا محدود کردن آن به‌منظور ارسال فوری کمک‌های انسانی تلاش شود.
تور فینیسلاند با تشکر از دیدگاه‌های مطرح شده توسط وزیر امور خارجه کشورمان و مدنظر قرار دادن این نکات، بر اهمیت و تمایل خود برای تداوم مشورت‌ها با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.
گفتنی است؛ "تور وینسلند" فرستاده ویژه سازمان ملل در عملیات صلح در خاورمیانه‌ پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان در محل سفارتخانه ایران در بیروت در جمع خبرنگاران درباره مساله فلسطین گفت: ما با امیرعبداللهیان در این خصوص گفت‌وگو کردیم.
وی ادامه داد: نتایج منفی اتفاقات باعث شده شرایط منطقه تحت کنترل نباشد. زمان کمی داریم و باید سریع اقدام کنیم. این کاری است که سازمان ملل میخواهد انجام بدهد. گفت‌وگوهای خیلی خوبی با امیرعبداالهیان داشتیم.
  • نویسنده :
  • منبع :