یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «نتانیاهو در گرداب غزه غرق خواهد شد» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

مقام‌های امنیتی اسرائیلی از مدت‌ها پیش گلایه داشتند و هشدار می‌دادند که نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تهدید متوجه از جانب غزه را نادیده گرفته و ترجیح می‌دهد بر روی ایران و حزب الله لبنان تمرکز کند. نتانیاهو در طول دوران حرفه‌ای‌اش خود را به عنوان «متخصص تروریسم» معرفی کرده است. در واقع، این اولین ادعای او برای شهرت در رسانه‌های آمریکایی بود. با این وجود، پس از عملیات اخیر حماس به نظر می‌رسد شهرت او خدشه دار شده است.
پس از عملیات اخیر حماس حملات مقام‌های اسرائیلی علیه نتانیاهو آغاز خواهد شد. او می‌داند که چگونه شکست سال ۱۹۷۳ اسرائیل به طور مهلکی «گلدا مایر» نخست وزیر وقت اسرائیل را تضعیف کرد و به استعفای او انجامید
پیش از این «گردان‌های قدس»، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه مقاومت برای «پایان دادن به حیات سیاسی» بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی متعهد است در بیانیه‌ای تأکید کرده بود، وی «در گرداب غزه غرق خواهد شد.»
بی‌تردید موفقیت حماس و شکست اطلاعاتی اسرائیل احتمالاً توسط نیروهای مسلح در سراسر جهان مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت. در سالیان اخیر متفکران نظامی استدلال کرده‌اند که حسگرهای مداوم و سلاح‌های دقیق حمله به ارتش را به تدریج سخت‌تر کرده است، زیرا نیروهای متمرکز تمایل به شناسایی و ضربه زدن دارند. برای مثال، این روند اوکراین را وادار کرده از حملات متقابل زرهی در مقیاس بزرگ به نفع حملات کوچک‌تر توسط تیم‌های کوچک سربازان پیاده صرف‌نظر کند.
حمله حماس دو نکته را نشان می‌دهد. نخست آن که نفوذ در مقیاس بزرگ حتی در مواجهه با برخی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های نظارتی جهان در صورتی که مهاجم کوشا و مدافع از میزان کارایی و توانایی خود از خود راضی باشد امکان‌پذیر است. این درسی برای کشورهایی است که در سراسر مرزهای زمینی طولانی با دشمنان بی پروا روبرو هستند برای مثال، کشورهای بالتیک یا کره جنوبی. مورد دیگر این است که حماس همچنان یک بازیگر «ترکیبی» است و نه یک گروه شبه نظامی قدیمی یا یک ارتش متعارف بلکه مانند حزب الله لبنان یک نیروی مسلح بسیار توانمند است که عناصر مختلف یک گروه شبه نظامی و یک ارتش متعارف را در هم می‌آمیزد.
  • نویسنده :
  • منبع :