19 دی: استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد در پی عصبانیت رژیم اسرائیل از دیدار تور ونسلند «تور ونسلند» نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران درباره درگیری ها میان فلسطین و اسرائیل حمایت کرد و گفت ونسلند به وظیفه خود عمل می کند.
استفان دوجاریک روز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش سفیر رژیم اسرائیل به دیدار تور ونسلند با امیرعبداللهیان گفت: نماینده سازمان ملل دقیقا به وظیفه خود عمل می کند و آنهم گفتگو با همه طرف ها است. او همه را مطلع می سازد.
دوجاریک افزود: ونسلند در این گفتگو ها پیام مشابهی را به همه طرف ها می دهد به این معنی که ما به کمک های بشردوستانه در غزه نیاز داریم و گروگان ها باید آزاد شوند و البته ما باید از گسترش این درگیری جلوگیری کنیم.
سخنگوی سازمان ملل در خصوص مکانیسم پیشنهادی آمریکا برای ارائه کمک های بشردوستانه در غزه نیز گفت: از آنجا که طرف های زیادی وجود دارند که با یکدیگر صحبت نمی کنند، ما به یک مکانیسم نیاز داریم تا به وسیله آن بتوانیم کمک ها را ارائه کنیم.
سخنگوی سازمان ملل توضیح بیشتری در این باره ارائه نکرد .
به گزارش ایرنا، تارنمای خبری آکسیوس روز شنبه (۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ - ۲۲ مهرماه جاری) ادعا کرد: دو منبع دیپلماتیک به این رسانه گفتند که ایران روز شنبه با ارسال پیام غیرمستقیم به اسرائیل تاکید کرد که خواهان تشدید تنش در جنگ حماس و اسرائیل نیست اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه، ناچار به مداخله خواهد بود.
آکسیوس نوشت: به گفته این دو منبع دیپلماتیک، حسین امیرعبداللهیان روز شنبه در بیروت با «تور ونسلند» نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه دیدار کرد و ونسلند از امیرعبداللهیان خواست کمک کند از سرایت درگیری در غزه و اسرائیل به منطقه گسترده تر در خاورمیانه جلوگیری کند. وزیر امور خارجه ایران پاسخ داد که ایران نمی‌خواهد درگیری به جنگ منطقه‌ای تبدیل شود و می‌خواهد به آزادی غیرنظامیانی که در غزه توسط حماس گروگان گرفته شده‌اند، کمک کند. ولی امیرعبداللهیان تاکید کرد که ایران خطوط قرمز خود را دارد.
این رسانه آمریکایی در ادامه ادعایش افزود: به گفته این منابع، امیر عبداللهیان هشدار داده اگر عملیات نظامی اسرائیل ادامه پیدا کند – و به ویژه اگر اسرائیل به وعده خود مبنی بر حمله زمینی به غزه عمل کند – ایران باید پاسخ دهد.
آکسیوس در ادامه مدعی شد: ونسلند پس از دیدار با امیرعبداللهیان، با تزاچی هانگبی مشاور امنیت ملی اسرائیل و دیگر مقامات تماس گرفت و پیام ایران را ابلاغ کرد.دفتر ونسلند تایید کرد که او روز شنبه با امیرعبداللهیان دیدار کرده و گفت که آنها درباره "تلاش های دیپلماتیک برای آزادی گروگانها، کاهش تنش و جلوگیری از سرایت درگیری به منطقه" گفتگو کردند.
پیش از این، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در سفر منطقه ای به سر می برد، ۲۲ مهرماه جاری در بیروت گفت: اعلام ساعت صفر (جنگ تمام عیار) برای هرگونه اقدامی علیه تداوم جنایت جنگی در اختیار مقاومت است.
  • نویسنده :
  • منبع :