19 دی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نباید در رابطه با موضوع ایران نیز همچون کره شمالی شکست بخوریم.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد امروز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در وزارت امورخارجه آمریکا درباره آنچه بن‌بست به وجود آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرد، هشدار داد.
گروسی با ادعای تشبیه ایران به کره شمالی در زمانی که پیونگ‌یانگ درست پیش از انجام آزمایش هسته‌ای بازرسان بین‌المللی را از کشور خارج کرده بود، گفت که جهان باید مراقب باشد تا اطمینان حاصل شود که بن‌بست با ایران درخصوص برنامه هسته‌ای این کشور همانند کره شمالی نشود.
بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، وی در ادعاهای خود گفت: ما باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این مشکل به کار بگیریم تا بحث کنونی درباره اینکه چه اتفاقی در ایران در حال رخ دادن است و چه کاری برای آن می‌توان انجام داد، از سوی جامعه بین‌الملل به یک شکست در رابطه با کشوری تبدیل نشود که تواناهایی دارد که به‌طور بالقوه می‌تواند منجر به توسعه سلاح‌های هسته‌ای شود.
مدیرکل آژانس اتمی افزود: ما ‌پیشتر شاهد شکست از این نوع در جمهوری دموکراتیک خلق کره، یعنی کره شمالی بودیم.
رافائل گروسی پیش از این نیز ادعاهایی را درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر این مطرح کرده بود که پاسخ تهران به سوالات آژانس درباره برخی مکان‌های هسته‌ای در این کشور انتظارات آژانس اتمی را برآورده نکرده است.
جمهوری اسلامی ایران به تازگی چند تن از بازرسان تبعه سه کشور اروپایی را که به‌طور مرتب رفتار سیاسی تند علیه ایران دارند از فهرست بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران حذف کرده و مجوز ادامه فعالیت آنها را تمدید نکرده است که این امر با واکنش آژانس مواجه شد.
پیش از این، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره شایعات مربوط به اخراج بازرسان هسته‌ای آژانس خاطر نشان کرد: کسی اخراج نشده است. بازرسان تبعه سه کشور اروپایی که مرتب رفتار سیاسی تند علیه جمهوری اسلامی دارند را از لیست حذف کردیم. اصلاً سه یا چهار نفر از آنان چندین سال است به ایران نیامده‌اند. آژانس انرژی اتمی ۱۲۷ بازرس تأییدشده در ایران دارد و این چند نفر، عددی نسبت به کل بازرسانی که در ایران دارد، نیست.
وی افزود: این رفتار سیاسی و عملیات روانی است که انجام می‌دهند. فشار آنان این است که ایران یک‌طرفه همه مفاد برجام را اجرا کند و آنان هیچ‌گونه از تعهدات خود را انجام ندهند.
اسلامی همچنین تصریح کرد: فعالیت ما طبق ضوابط آژانس است و همه فعالیت‌های ما تحت نظارت آژانس قرار دارد. هیچ بخشی از فعالیت‌های ما دور از دسترس و اطلاع آژانس نیست. قانون اقدام راهبردی بر ما برای لغو تحریم‌ها حاکم است، هر زمان که تحریم‌ها را لغو کنند طبیعی است که ما هم تمام مفاد برجام را اجرا می‌کنیم.
  • نویسنده :
  • منبع :