19 دی: رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بیماران خاص از جمله قلبی، ریوی، مزمن تنفسی و افراد بالای ۶۰ سال توصیه کرد حتما یک دز واکسن کرونا را سریعتر تزریق کنند.

شهنام عرشی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در هفته گذشته نسبت به مدت مشابه قبل روند افزایشی داشته و عمدتا این فوتی ها در سالمندان و بیماران مزمن ریوی، قلبی، تنفسی و دارای سیستم ایمنی ضعیف اتفاق افتاده است، به همین خاطر مبتلایان به این بیماریها و سالمندان حتما برای تزریق یک دز واکسن کرونا سریعتر اقدام کنند. 

وی با بیان اینکه سویه جدید کرونا در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: ۲۰ سویه و زیر سویه کرونا مانند جوامع دیگر در کشور در گردش است که بیماری بصورت سرماخوردگی شدید و خفیف بروز می یابد. 

طبق رصدهایی که در وزارت بهداشت به صورت منظم با هماهنگی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، انستیتو پاستور و یکی دو مرکز دیگر انجام می‌ شود، حدود یک سوم و نزدیک به ۳۰ درصد موارد بیماری‌های تنفسی که اکنون در کشور شایع است، کروناست، بقیه موارد سرماخوردگی معمولی و ویروس‌های متفرقه است که ممکن است علائم شبیه سرماخوردگی ایجاد کنند. 

عرشی ادامه داد: در حال حاضر نگرانی از وضعیت کرونا در کشور نداریم، آنفلوآنزا نسبت به این بیماری روند افزایشی گرفته بطوریکه موارد بستری در بیمارستانی دو برابر گزارش شده است و تزریق واکسن آنفلوآنزا نیز برای افراد واجد شرایط از جمله کودکان، سالمندان، بیماران و زنان باردار ضروری است.

به گفته این مقام مسوول در وزارت بهداشت، فرد مبتلا به آنفلوآنزا باید طی ۳ تا ۴ روز پس از شروع علائم و نشانه ها، مانند تب، سردرد، دردهای عضلانی، گلو درد، ضعف، خستگی، سرفه، گلو درد، گرفتگی بینی و آبریزش بینی آزمایش تشخیص آنفلوآنزا را از پزشک درخواست کند. 

عرشی تاکید کرد: ۵۰ درصد سرماخوردگی های شدید، ابتلا به آنفلوآنزا تشخیص داده می شود و هر سال حدود هزار تا ۲ هزار موارد ابتلا به آنفلوآنزا را حتی در فصول گرم سال نمونه برداری می کنیم البته افرادی که علایم سرماخوردگی دارند، امسال روند ابتلای افراد به آنفلوآنزا شیوع بیشتری نسبت به کرونا یافته و به همین دلیل مشاهده می شود که مراجعات مردم به مراکز درمانی افزایش یافته است.

وی گفت: مردم باید به هشدارهای بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک در اماکن شلوغ مانند مترو و اتوبوس و غیره توجه داشته باشند زیرا تاثیر بسزایی در روند پیشگیری از روند افزایشی آنفلوآنزا دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :