19 دی: هکر‌ها داده‌های ژنتیکی میلیون‌ها کاربر از جمله اطلاعات ایلان ماسک را از یک شرکت آمریکایی فعال در حوزه ژنتیک سرقت کردند.
حدود دو هفته قبل، یک هکر اطلاعات ژنتیکی میلیون‌ها نفر را از بانک اطلاعاتی شرکت ۲۳andMe به سرقت برد. این شرکت خصوصی، یک شرکت فعال در زمینه پزشکی، انجام تست‌های مختلف ژنتیک و بیوتکنولوژی است که در کالیفرنیای آمریکا قرار دارد.
حالا و پس از گذشت دو هفته، ۲۳andMe اعلام کرده است که در جریان حمله سایبری دیگری به اطلاعات شرکت قرار گرفته است. این هکر که خود را با نام گولم (Golem) معرفی کرده، مدعی شده است که ۴ میلیون پروفایل ژنتیکی متعلق به افرادی از بریتانیا و ثروتمندترین افراد ساکن در ایالات متحده و اروپای غربی را به سرقت برده است.
در میان افرادی که اطلاعات آن‌ها سرقت شده، چهره‌های سرشناسی مانند ایلان ماسک و مارک زاکربرگ نیز به چشم می‌خورد. همچنین اطلاعات بیش از ۱ میلیون افراد یهودی‌تبار در سطح اینترنت فاش شده بود که شامل انواع داده‌ها ازجمله نام کاربران، جنسیت، تاریخ تولد، موقعیت جغرافیایی، تصویر پروفایل و نتایج ژنتیکی آن‌ها می‌شود.
واشنگتن‌پست از سخنگوی شرکت نقل کرد که که اطلاعات فاش‌شده افراد یهودی، شامل افرادی می‌شود که حتی ۱ درصد اجداد یهودی دارند. به گفته این منبع خبری، در سال گذشته به دلیل اینکه برخی از مردم یهودیان را به دلیل مهاجرت غیرقانونی، دست‌کاری رسانه‌ها یا سوء رفتار‌های مالی مقصر می‌دانند، یهودی‌ستیزی در شبکه‌های اجتماعی رواج بیشتری یافته است.
بر اساس گزارشی از بلیپینگ‌کامپیوتر (BleepingComputer)، گولم به تازگی داده‌های مربوط به کاربران را در یک سایت منتشر کرده است و این نشت جدید شامل ۴ میلیون خط داده است. این هکر ادعا می‌کند که داده‌های سرقت شده شامل اطلاعات ژنتیکی خانواده سلطنتی، روچیلد‌ها و راکفلر‌ها نیز هست. او اعلام کرده است: در این فهرست می‌توانید ثروتمندترین افراد ساکن در ایالات متحده و اروپای غربی را ببینید.
با توجه به حجم اطلاعاتی که ادعا می‌شود به سرقت رفته است، احتمالاً همچنان شاهد نشت اطلاعات بیشتر خواهیم بود؛ زیرا عامل تهدید تلاش می‌کند تا علاقه کافی برای جذب خریدار به خود جلب کند. در مقابل، در حالی که شرکت ۲۳andMe می‌گوید که تنها تعداد کمی از حساب‌های کاربری مشتریان لو رفته است، اما ویژگی DNA Relatives که این شرکت ارائه می‌دهد، موجب می‌شود نشت داده بیشتر از این تعداد باشد.
گفتنی است، پیش از این نیز شکایت‌های بسیاری علیه این شرکت ثبت شده است که نشان می‌دهد شرکت به اندازه کافی از داده‌های مشتریان محافظت نکرده است.
  • نویسنده :
  • منبع :