19 دی: سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه ورودی کل سدهای کشور نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد رشد داشته است گفت: یک ماه از سال آبی جدید گذشته و همچنان هیچ ورودی از حق‌آبه هیرمند نداریم.
عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: ورودی کل سدهای کشور نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافته است و همچنین خروجی سدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش پیداکرده است.
وی ادامه داد: بارش‌های اصلی در کشور رخ نداده است و افزایش حجم موجود آب سدهای کشور از ۱۸ میلیارد لیتر مکعب در سال گذشته اکنون به ۲۰ میلیارد لیتر مکعب رسیده است که رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.
سخنگوی صنعت آب خاطر نشان کرد: وضعیت چاه‌نیمه‌ها وضعیت خوبی نیست، میزان ذخایر فعلی چاه‌نیمه‌ها ۴۸ میلیون مترمکعب است که نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهشی ۶۹ درصدی داشته و هم‌اکنون میزان پرشدگی چاه‌نیمه‌ها تنها ۳ درصد است.
وی افزود: در حال حاضر فعال‌ترین طرح‌های آبی را در سیستان‌وبلوچستان داریم و از نظر تمرکز نیروهای عملیاتی، بیشترین تمرکز در این استان است تا چالشی برای هموطنان عزیزمان در این استان در بحث تأمین آب نداشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد: طرح گفت‌وگوهای آبی برای نخستین بار در کشور توسط وزارت نیرو راه اندازی می‌شود.
بزرگ زاده با اشاره به اینکه یکی از اهداف این گفت‌وگوها را افزایش دانش آبی در است اضافه کرد: فربه سازی نظریه پردازی در بخش آب از جمله اهداف مورد تاکید این گفت‌وگوها است.
سخنگوی صنعت آب، از برگزاری نخستین گفت و گوی آبی در این ماه خبر داد و خاطرنشان‌کرد: یکصد موضوع برای این گفت و گو ها در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه اولویت وزارت نیرو مدیریت مصرف و تقاضای آب و نه انتقال درون حوضه‌ای افزود: اولویت وزارت نیرو مدیریت مصرف و تقاضای آب و نه انتقال درون حوضه‌ای است و انتقال آب درون سرزمینی آخرین گزینه‌ای است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.
بزرگ‌زاده ادامه‌داد: پیش از پرداختن به طرح‌های انتقال آب درون سرزمینی، باید به مدیریت مصرف، تقاضا و تغییر سبک زندگی توجه کرد.
به گفته سخنگوی صنعت آب باید به دنبال طرح‌های جایگزین معیشتی هم بود.
وی گفت: برای طرح‌های انتقال آب درون سرزمینی، طبق اصول پنج‌گانه جهانی باید بر اساس تعریف درست حوضه مبدا و مقصد انجام شود.
بزرگ زاده اضافه کرد: همچنین باید قبل از اجرا، سبد منافع مشترک برای مبدا و مقصد طراحی شده و اصول اساسی دنبال کرد، بر این اساس اولویت ما توجه به مدیریت مصرف و تقاضای آب خواهد بود.
سخنگوی صنعت آب در ادامه گفت: پروژه‌های آب ژرف در مرحله مطالعه هستند و تاکنون ۴ چاه در منطقه سیستان، یک چاه در منطقه بلوچستان و یک چاه در طبس حفاری شده است. تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نفت، وزارت نیرو و معاونت علمی ریاست جمهوری امضا شده و وزارت نفت موظف به تأمین مالی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای طرح‌های فناورانه و آب ژرف شد.
وی افزود: در دولت سیزدهم اتفاق مهمی که رخ داد بحث ساماندهی نهادی در بخش آب ژرف بود به‌طوری‌که شورای عالی آب ژرف با کمیته‌های تخصصی تشکیل شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :