19 دی: سخنگوی اقتصادی دولت گفت: از روزهای آینده با اولویت بر روش های غیرحضوری کار را ساماندهی خواهیم کرد و نماینده وراث می توانند با مراجعه به سامانه ای که طی روزهای اتی معرفی خواهد شد، فرایند تعیین تکلیف سهام متوفیان را به انجام برسانند.
سیداحسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری گفت: بیش از 15 سال مساله سهام عدالت متوفیان بلاتکلیف بوده است و خانواده های آنها منتظر بودند که به شکل سهل و ساده با کمترین دیوانسالاری اداری و اجرایی انتقال سهام متوفیان انجام گیرد.
وی گفت: از روزهای آینده با اولویت بر روش های غیرحضوری کار را ساماندهی خواهیم کرد و نماینده وراث می توانند با مراجعه به سامانه ای که طی روزهای اتی معرفی خواهد شد، فرایند تعیین تکلیف سهام متوفیان را به انجام برسانند. 
خاندوزی تصریح کرد: با این اقدام، سهام عدالت بیش از 3.5 میلیون متوفی تعیین تکلیف خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه دولت در زمینه تهدید تلقی‌ شدن حضور مهاجران در ایران از منظر اقتصادی و تاثیر آن بر بازار اشتغال، تصریح کرد: مهاجرانی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، می‌توانند برای بازار کار کشور یک فرصت باشند. بخش زیادی از مشاغلی که مورد نظر مهاجران است، تقاضای نیروی کار ایرانی نیست که نمونه آن مشاغل ساختمانی است. در عین حال طبقه کارگران فاقد مهارت داخلی ما که می‌توانند از این مشاغل استفاده کنند به ورود قانونی مهاجران هم به چشم تهدید نگاه می‌کنند اما در این حوزه با سیاست‌های جهت‌دهی درست می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد.
سخنگوی اقتصادی دولت تأکید کرد: در مورد مهاجران غیرقانونی اما موضوع متفاوت است. مهاجران غیرقانونی که در بازار کار ما رسمیتی ندارند، حتما برای بازار کار کشور تهدید محسوب می‌شوند و اثرات جامعه‌شناختی سوء برای کشور دارند.
خاندوزی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری تاکید دارد مسئله مهاجران غیرقانونی تحت یک نهاد پیگیری شود، اظهار کرد: در دیدار با مقامات بانک جهانی گوشزد کردم که نهادهای بین‌المللی باید در مقابل نقش ایران در پذیرش مهاجران غیرقانونی کشورهای همسایه وظایف خود را انجام دهند که امید می‌رود مجموعه این تدابیر کمک کند دوره جدیدی از ساماندهی مهاجران را شاهد باشیم.
در ادامه سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره بر وضعیت شاخص فقر در اقتصاد ایران، گفت: دولت سیزدهم با رویکرد عدالت به دنبال بهبود شرایط است. شخص رئیس‌جمهوری نسبت به رفع فقر مطلق تاکید دارند که ثمره این تدابیر را در قالب تعداد زیادی از برنامه‌های اجرا شده شاهدیم؛ از جمله افزایش ۱۰ برابری یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم و اجرای کالابرگ الکترونیکی. تمام هفت دهک کشور هم قابلیت استفاده از کالابرگ الکترونیکی را دارند و پنج دهک اول نیز تحت پوشش رایگان بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.
وی ادامه داد: هزینه درمان کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های دولتی رایگان و هزینه آب و برق و گاز خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی رایگان است. در ایام آتی برای حمایت از مادران باردار یا شیرده که به حداقل‌های سبد غذایی دسترسی ندارند اقداماتی انجام خواهد شد؛ طرح حمایت اجتماعی مدرسه‌محور هم در دست پیگیری است و خروجی این اقدامات دولت را در کاهش ضریب جینی از ۰.۴۰ درصد به ۰.۳۸ می‌توان شاهد بود.
مسکن ۲۵ متری در دستور کار دولت نیست
خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ساخت مسکن ۲۵ متری، تصریح کرد: دولت هرگز برنامه‌ای برای ساخت مسکن ۲۵ متری نداشته است و وزارت مسکن با ساخت مسکن کوچک‌مقیاس موافق نیست. پروژه‌های ساخت مسکن هیچگاه وارد بخش کوچک‌مقیاس نشده، چراکه تناسبی با ابعاد اجتماعی و روانشناختی خانواده ایرانی ندارد. این اقدام نه مطابق با صلاح اجتماعی است و نه در دستورکار دولت قرار دارد؛ اگر سازندگان بخش خصوصی طرح‌هایی دارند، باید پاسخگو باشند.
آخرین خبرها از اعطای سهام عدالت به جاماندگان
خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت اعطای سهام عدالت به جاماندگان، گفت: این تکلیف از قانون بودجه سال گذشته برعهده دولت گذاشته شده است. در همین زمینه پیش‌نویسی آماده شده بود ولی به دلیل برخی مخالفت‌ها در صحن هیئت دولت، نیازمند اصلاح شناخته شد.
سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: امسال با توجه به اینکه در قانون بودجه این تکلیف برای دولت وجود دارد، سبد سهامی را برای حدود ۴.۵ میلیون نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی فاقد سهام عدالت در نظر گرفته و به ازای هر نفر ۱۰ میلیون تومان سهم مشخص کرده‌ایم که امیدواریم این سبد سهام به زودی در دولت تعیین تکلیف شود.

  • نویسنده :
  • منبع :