19 دی: معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امروز اولین سند ازدواج الکترونیک صادر و به یک زوج ایرانی تحول داده شد.
سید صادق سعادتیان معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حاشیه صدور اولین سند الکترونیکی ازدواج برای یک زوج جوان اظهار کرد: هدف از برنامه تحولی قوه قضاییه در بخش صدور سند الکترونیکی ازدواج تسهیل خدمات و ارائه خدمات صحیح به مردم است. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فرایند ثبت ازدواج را از حالت سنتی به الکترونیکی تبدیل کرده است.
وی افزود: در راستای برنامه‌های تحولی قوه قضاییه و دستور رئیس سازمان ثبت اسناد همچنین به مناسبت میلاد امام حسن عسگری (ع) ۲ آبان ماه ۱۴۰۲ بخشنامه حذف دفترچه‌های ازدواج در سراسر کشور صادر و امروز ۳ آبان ماه ۱۴۰۲ این طرح در ۲هزارو ۵۰۰ دفاتر ازدواج رسمی سراسر کشور به صورت همزمان عملیاتی شد.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اولین سند الکترونیکی ازدواج با در نظر گرفتن باگ‌های نرم افزاری مربوطه طراحی شده است و امروز اولین سند ازدواج الکترونیک صادر و به یک زوج ایرانی تحول داده شد.
وی با اشاره به سیاست پیش‌روی سازمان ثبت اسناد برای الکترونیکی کردن اسناد ادامه داد: الکترونیکی شدن سند ازدواج به جهت اینکه دفترچه‌های ازداوج دارای آسیب‌ها و مشکلاتی بوده، عملیاتی شده است. یکی از مشکلات مربوط به چاپ دفترچه‌های ازدواج است، زیرا این دفترچه‌ها با اوراق و کاغذهای خاصی در چاپخانه دولتی چاپ می‌شوند. همچنین خرید کاغذ و انتقال این دفترچه‌ها به ۲ هزارو ۵۰۰ دفتر ازدواج در سراسر کشور مشکلاتی به همراه دارد و بعضاً احتمال فقدان، سرقت، جعل و سوء استفاده‌ از آنها وجود دارد.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با حذف فیزیکی دفترچه ازدواج معضل جعل به صفر می‌رسد و دیگر در سندهای ازدواج اشتباه قلمی مخصوصاً در بخش‌های صداق و مشخصات زوجین نخواهیم داشت.
سعادتیان اظهار کرد: با الکترونیکی کردن سامانه ثبت ازدواج از تخلفات انتظامی و احتمالی سردفتران پیشگیری می‌شود و سلامت اداری نیز در این بخش ارتقا پیدا می‌کند؛ همچنین با حذف دفترچه‌های ازدواج ورودی پرونده‌های جعل در بخش دفترچه‌های ازدواج حذف می‌شود.
وی ادامه داد: اجرای این طرح موجب تسهیل در امور مردم، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، در دسترس بودن و یکسان بودن فرمت‌های سند ازدواج، کاهش تخلفات انتظامی و از انواع جعل در سندهای ازدواج نیز پیشگیری می‌شود.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: خروجی سند الکترونیکی ازدواج در ابعاد کاغذ A ۴ و تک برگی بوده و دارای کد شناسه یکتا است. زوجین می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت من بر اساس کد ملی و شناسه یکتا به اطلاعات و مشخصات مندرج در سند الکترونیکی ازدواج دسترسی داشته باشند. همچنین دستگاه‌هایی که در مواقع نیاز می‌خواهند اصالت این سندها را احراز کنند می‌توانند متن سند را ملاحظه و صحت آن را احراز کنند.
وی درباره نحو دریافت تسهیلات بانکی از طریق سند الکترونیکی ازدواج گفت: مکاتبه و بخشنامه با بانک مرکزی صورت خواهد گرفت و از تاریخ ۳ آبان ماه ۱۴۰۲ ارائه سند ازدواج برای اخذ وام ازدواج ممنوع است و بانک‌ها باید برای احراز اصالت اسناد ازدواج الکترونیکی به سامانه ثبت من مراجعه کنند و دیگر ضرورتی برای حمل دفترچه ازدواج وجود ندارد.
  • نویسنده :
  • منبع :