19 دی: در قالب پروژه‌های صنعت‌شهر تا کنون برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی زمین تامین شده که تا پایان سال این رقم به ۲۰۰ هزار واحد می‌رسد.

دولت برای تامین مسکن کارکنان صنایع، احداث شهرک‌هایی تحت عنوان «صنعت‌شهر» را در دستور کار قرار داده است. به گفته مدیرعامل  سازمان ملی زمین و مسکن، این سکونتگاه‌ها با طراحی‌ها فاخر و استفاده از فناوری‌های نوین ایجاد می‌شود. 

اوایل شهریورماه پروژه صنعت‌شهر ماهشهر در زمینی از یک مجموعه ۶۰۰ هکتاری کلنگ‌زنی شد. در حال حاضر تفاهم‌نامه‌هایی بین سازمان ملی زمین و مسکن با صنایع بزرگ و شرکت‌های صنعتی برای تامین زمین و ساخت مسکن کارکنان آن‌ها در دستور کار است که تا کنون زمین با ظرفیت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب صنعت شهرها تامین شده است و ۵۰ هزار واحد دیگر نیز در شرف امضای تفاهم قرار دارد. تا پایان سال این رقم به ۲۰۰ هزار واحد می‌رسد. 

در طرح صنعت‌شهرها، مدیریت ساخت بر عهده صنایع قرار می‌گیرد و به این ترتیب صنایع به دولت در ساخت و تامین مسکن کمک می‌کنند. 

ارسلان مالکی ـ مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در این خصوص گفته است: مزیت دیگر استفاده از تسهیلات صنایع برای مسکن کارکنان در طرح نهضت ملی مسکن خواهد بود که شرکت‌ها و صنایع در تهیه طرح مشارکت می‌کنند و با توجه به ذائقه کارکنان و توان تخصصی خود از مرحله تهیه تا ساخت را بر عهده می‌کند.

وی افزود: اخیرا در یزد ساخت واحدهای ویلایی برای کارگران صنایع آغاز شده است. 

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: با توجه به اینکه سهم تامین زمین برای کل پروژه مسکن مهر در سازمان ملی زمین و مسکن ۵۰۰ هزار واحد بود، تامین زمین برای ۱۰۰ هزار واحد تنها در یک بخش یا صنف تا کنون عدد خوبی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص استفاده از اراضی بانک‌های دولتی برای تامین زمین در نهضت ملی مسکن گفت: اموال بانک‌ها شامل دو بخش می‌شود که دسته اول، سرمایه خود بانک بوده و متعلق به دولت است که اگر در این حوزه زمینی و ملکی شناسایی شود، برای در طرح نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مالکی افزود:‌ دسته دوم اراضی خریداری شده از منابع و سپرده‌های مردم است که مشمول قانون اراضی مازاد سایر دستگاه‌های دولتی نمی‌شود. بنابراین اینکه اموال و اراضی از چه محلی خریداری شده مهم است.

وی گفت: هنوز اقدامی در خصوص شناسایی اراضی متعلق به دولت در بانک‌ها انجام نشده است.

  • نویسنده :
  • منبع :