19 دی: دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان امروز سه شنبه ۱۵ سال پس از این رویداد، رای نهایی خود را صادر کرد و شخصی با نام «سلیم العیاش» را به عنوان مجرم در این پرونده شناخت.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری، عیاش را به عنوان شریک در این «توطئه» و «ارتکاب عمل تروریستی» در قتل «عمد» الحریری و ۲۱ نفر از همراهان وی و نقش داشتن در قتل ۱۲۶ نفر دیگر، مجرم شناخت.

بر اساس این گزارش قرار است حکم وی، ۳۱ شهریور (۲۱ سپتامبر) صادر شود.

دادگاه سه متهم دیگر این پرونده با نام های حسن مرعی، حسین عنیسی و اسد صبرا را از اتهامات وارده تبرئه کرد.

قاضی دادگاه بین المللی ویژه رسیدگی به ترور رفیق الحریری همچنین در جلسه امروز دادگاه، اعلام کرد که هیچ دلیلی دال بر اینکه رهبران حزب الله و مقامات سوریه در این ترور دست داشته اند. وجود ندارد.

وی گفت که حزب الله و سوریه از ترور حریری سود می بردند اما هیچ دلیلی دال بر اینکه رهبران حزب الله در این ترور دست داشته و یا سوریه به طور مستقیم در آن دخالت داشته در اختیار نداریم.

دادگاه رسیدگی به پرونده ترور رفیق الحریری تاکید کرده است که در چند ماه قبل از ترور رفیق الحریری او رابطه ای بسیار خوب با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله داشته است.

قاضی دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده در ابتدای جلسه اعلام کرد که ترور نخست وزیر اسبق لبنان تروریستی و با مقاصد سیاسی انجام شده است  .

 قاضی دیوید ری در هنگام خواندن خلاصه حکم گفت: دادگاه برای رسیدن به عوامل ترور رفیق حریری بر اطلاعات به دست آمده از تماس های برقرار  شده تکیه کرد. 

ری گفت: موضوع دادخواست مبتنی بر اسناد و مدارک مربوط به تماس های برقرار شده است و بازرسان پرونده میلیون ها تماس برقرار شده را بررسی کردند تا به اسناد و مدارک مستند در همین خصوص دست یابند و تلفن های بکار برده شده در درون مجلس نمایندگان و محل ترور به دقت بررسی شد.

رای دادگاه در دو هزار و ششصد برگ تنظیم شده که خلاصه آن در جلسه امروز ارائه شد.

رفیق الحریری در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ توسط افراد ناشناس ترور شد. بر اثر این حادثه سازمان ملل تحقیقاتی پیرامون قتل وی را تحت عنوان دادگاه ویژه برای لبنان آغاز کرد. 

دادگاه ویژه ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان قرار بود در تاریخ ۱۷ مرداد ماه برگزار شود که به علت حادثه انفجار بیروت در تاریخ ۱۴ مرداد اعلام رای به تعویق افتاد.

دادگاه مذکور (وابسته به سازمان ملل) اولین دادگاه بین‌المللی است که برای رسیدگی به جنایت‌های تروریستی تشکیل شده و دست‌کم ۶۰۰ میلیون دلار از زمان شروع کار در سال ۲۰۰۹ تاکنون هزینه داشته است.

  • نویسنده :
  • منبع :