19 دی: وزیر خارجه ایران در گفتگو با همتای اردنی تأکید کرد که قطعنامه غزه باید شامل سه عنصر آتش بس فوری، لزوم ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم مظلوم غزه و مقابله با کوچ اجباری آنها باشد.
حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوی اسلامی ایران با ایمن الصفدی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن درباره پیش‌نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای پایان یافتن جنایات رژیم صهیونیستی بحث و رایزنی کردند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که شامگاه چهارشنبه به وقت محلی برای رایزنی‌های بین المللی درباره اوضاع فلسطین و منطقه وارد نیویورک شد، روز پنحشنبه به وقت محلی برابر با ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ و ۴ آبان ماه جاری در حاشیه نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل گفتگو و تاکید کرد که این قطعنامه باید شامل سه عنصر باشد: آتش بس فوری، لزوم دسترسی و ارسال مستمر کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم مظلوم غزه، و مقابله با کوچ اجباری.
وزیر امور خارجه اردن نیز با محکومیت حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، بر لزوم وجود سه‌ عنصر مورد اشاره توسط وزیر خارجه ایران در قطعنامه پیشنهادی برزیل تاکید کرد.
طرفین همچنین بر ضرورت هم افزایی و همکاری کشور‌های اسلامی در حمایت از حقوق مردم فلسطین تاکید کردند.
گروهی از کشور‌های عربی هم قطعنامه‌ای را برای برقراری آتش بس فوری در غزه به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرده اند که از روز پنجشنبه به وقت محلی، بررسی آن در مجمع عمومی با حضور اعضای سازمان ملل آغاز شده است و کشور‌ها نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره تحولات منطقه و فلسطین بیان می‌کنند تا پس از پایان سخنرانی‌ها و نیز رایزنی‌های دیپلماتیک درباره پیش‌نویس، این قطعنامه به رای گذاشته شود.
پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی کشور‌های عربی خواستار تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و برقراری آتش بس شده است.
همچنین در ادامه رایزنی‌های وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک پیرامون جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، حسین امیر عبداللهیان با همتای اندونزیایی خود در خصوص قطعنامه پیشنهادی برزیل در شورای امنیت و قطعنامه پیشنهادی مجمع عمومی گفتگو و تاکید داشت: این قطعنامه ها باید شامل ۳ عنصر اساسی باشد: آتش بس فوری، لزوم دسترسی و ارسال مستمر کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم مظلوم فلسطین و مقابله با کوچ اجباری.
رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در این دیدار با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی در حال نسل کشی در فلسطین است. اگر نسل کشی در غزه ادامه یابد، جنگ افروزان خود، از این آتش در امان نمی‌مانند. 
امیرعبداللهیان افزود: اقدام اخیر ملت فلسطین و سازمان آزادی بخش حماس علیه اشغالگران، برمبنای قواعد قابلِ اعمال حقوق بین‌الملل، عملی کاملاً مشروع بوده و حق ذاتی آنها است.
وزیر امور خارجه اندونزی نیز وضعیت انسانی در غزه را اسفبار خواند و بر ضرورت هم افزایی برای توقف کشتار مردم بی دفاع غزه، لزوم استمرار ارسال کمک های انسان دوستانه به غزه و توقف کوچ اجباری ساکنان غزه تاکید کرد.
وی وضع بیمارستان اهدایی اندونزی در غزه را بدلیل فقدان دارو و امکانات پزشکی بسیار نگران کننده خواند.
  • نویسنده :
  • منبع :