19 دی: یکی از محیط‌بانان شاهرودی موفق شد با مشاهده همزمان پنج قلاده یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی توران، از آنها تصویربرداری کند.

علی‌اکبر قربانلو، رئیس اداره پارک ملی توران شهرستان شاهرود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شاهرود اظهار کرد: احمد شیرخانی، از محیط‌بانان شاهرودی موفق شد با مشاهده همزمان پنج قلاده یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی توران،‌ از آنها تصویربرداری کند.
وی تصریح کرد: مشاهده همزمان پنج قلاده یوزپلنگ ایرانی در حوزه پاسگاه دلبر اداره پارک ملی توران رخ داد که اتفاقی در نوع خود بی‌نظیر محسوب می‌شود.
رئیس اداره پارک ملی توران شهرستان شاهرود اضافه کرد: محیط‌بان شاهرودی پس از مشاهده یوزهای ایرانی، توانسته از آنها تصاویر خوبی را در حال جست‌وخیز در منطقه تهیه کند.
به گزارش فارس؛ منطقه حفاظت‌شده توران یا خارتوران شامل سه محدوده حفاظت‌شده است که افزون بر منطقه حفاظت‌شده قسمت اعظم مساحت، پناهگاه حیات‌وحش در قسمتی از شرق و پارک ملی در میانه را نیز دربردارد.
پارک ملی هشت درصد، پناهگاه حیات‌وحش ۱۷ درصد و منطقه حفاظت‌شده ۷۵ درصد از کل مساحت منطقه را تشکیل می‌دهد. خارتوران را «آفریقای ایران» لقب داده‌اند.
ذخیره‌گاه زیست‌کره توران، بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران است که پس از سرنگتی آفریقا واقع در کشور تانزانیا، دومین منطقه زیست‌کره جهان به شمار می‌آید.

  • نویسنده :
  • منبع :