19 دی: «هبه ابو ندی» رمان‌نویس محبوب فلسطینی در حملات اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسید.
یک هفته پس از آغاز عملیات بمباران وحشیانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه، ارتش این رژیم اشغالگر به بیش از یک میلیون فلسطینی در شمال این منطقه هشدار داد که خانه‌های خود را ترک کرده و «برای امنیت خود» به سمت جنوب حرکت کنند.
صدها هزار نفر این کار را کردند، و در میان آنها هبه ابونداء، رمان‌نویس و شاعر فلسطینی بود که به خانه بستگانش در خان یونس پناهنده شده بود. اما جنوب غزه امن تر از شمال آن نبود و یک هفته بعد، شاعر ۳۲ ساله در حمله صهیونیست‌ها کشته شد.
ابوندی روز ۲۰ اکتبر، در همان روز که کشته شد، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود: «به خدا قسم، ما در غزه یا شهیدیم و یا شاهد آزادی خود، و همگی صبر می‌کنیم تا ببینیم که کجا خواهیم بود. خداوندا همگی انجام وعده حق تو را انتظار می‌کشیم.»
ابوندا سه مجموعه شعر را تالیف کرد و در سال ۲۰۱۷ در جایزه خلاقیت شارجه در بخش رمان برای اولین بار، اکسیژن برای مردگان نیست، مقام دوم را کسب کرد. او همچنین در رقابتی به نام ناهید الریس نویسنده فلسطینی مقام اول را در بخش داستان کوتاه کسب کرده بود.
بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی ادای احترامی برای او نوشتند و برخی او را «دختر غزه»، «جنگجوی امید» و «نویسنده خاص» نامیدند.
آنتونی آناکساگورو شاعر، نویسنده و ناشر بریتانیایی ـ قبرسی، حاتم الاطیر شاعر فلسطینی و تعدادی دیگر از شعرا و نویسندگان جهان به شهادت هبة ابو ندی واکنش نشان داده‌اند
هبه در مقدمه کتابش (اکسیژن برای مردگان نیست) می‌گوید: «چنگال‌هایتان را از گوشت ما بیرون بکشید، دست از گندم‌های ما بکشید، گریبان بال‌هایمان را رها کنید… نمی‌توانید این انقلاب را متوقف کنید، بر شما در شهرهای حفاظت‌شده‌تان دست می‌یابیم، شما را به بدن‌هایمان، و چشمانمان، و رویاهایمان، و انقلابمان محاکمه می‌کنیم.»
  • نویسنده :
  • منبع :