19 دی: وزیر کشور با تکذیب برخی اخبار مبنی بر شناسنامه‌دار شدن اتباع خارجی، از صدور کد و «شناسه» برای مهاجرین و اتباع خارجی خبر داد.
احمد وحیدی در سفر به استان مرکزی در جمع خبرنگاران در اراک در خصوص ساماندهی اتباع خارجی در کشور ضمن رد صدور شناسنامه برای آنها، گفت: شنیده شده برخی گفته‌اند بناست برای اتباع و مهاجرین شناسنامه صادر شود که غلط است، در واقع قرار است برای آنها شناسه صادر شود که شناسه به معنای همان کد است که بر  اساس آن ساماندهی اتباع و مهاجرین انجام می‌شود.
وی ورود مهاجرین افغانستانی به کشور را حاصل سیاست‌های غلط استکبار جهانی در نتیجه مشکلات داخلی این کشور دانست و گفت: آمارهای ارائه شده در این رابطه درست نیست.
وحیدی در گفت‌وگو با ایسنا نیز اعلام کرد: براساس طرح ساماندهی اتباع خارجی، این اتباع نباید در محدوده برخی اماکن سکونت داشته باشند؛ بر همین اساس طرح خروج آنها از اطراف برخی اماکن در حال اجراست.
وی ادامه داد: این طرح در سطح استانداری ها و فرمانداری های برخی شهرها در حال انجام بوده و در چارچوب ساماندهی اتباع خارجی، اقداماتی که برای افزایش امنیت لازم است، اجرا می‌شود.
وزیر کشور همچنین درباره شمار ثبت‌نام کنندگان انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز کرد: طبق آخرین آمار بیش از ۲۴ هزار نفر به‌صورت قطعی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند.
تکنولوژی قطارهای سریع‌السیر باید به داخل منتقل شود
وزیر کشور در حاشیه بازدید از شرکت واگن پارس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیاست دولت قطعاً حمایت از تولید داخل به خصوص درباره تولیداتی است که علاوه بر تولید، یک راهی برای پیشرفت سایر صنایع قلمداد می شوند .
وی با بیان اینکه صنعت واگن سازی می تواند بسیاری از صنایع دیگر را به کار اندازد و آینده خیلی قوی تری نیز داشته باشد افزود: با توجه به اینکه امروز در دنیا موضوع قطارهای سریع‌السیر مطرح است، این تکنولوژی باید به داخل منتقل شود.
وزیر کشور ادامه داد: واگن پارس یک محوری است که می تواند اضافه بر تولید کنونی و  جبران بسیاری از نیازهای داخل کشور زمینه ساز انتقال تکنولوژی قطارهای پیشرفته تر باشد.
وحیدی با اشاره به خط قطارهای سریع السیر بین تهران ـ اصفهان و تهران ـ مشهد و با بیان اینکه این مهم جزو مسائل آینده در حوزه قطار است و از این خطوط سریع السیر در آینده در سایر شهرها نیز احساس نیاز می‌شود خاطرنشان کرد: مسائل مترو نیز بسیار گسترده است و آینده نشان می دهد که در بسیاری از شهرهای دیگر به این مهم نیاز است بنابراین این ظرفیت در کشور بسیار لازم است.
وی با بیان اینکه واگن پارس یک صنعت بسیار قدیمی و توانمند است افزود: این صنعت می تواند بسیاری از نیازها را تامین کرده و واگن‌های مترو و مسافربری و واگن‌های باری و لوکوموتیو و بوژی را تولید کند.
وحیدی با تاکید بر اینکه موضوع واردات مترو مربوط به قراردادهای سابق است، گفت: سابقاً یک قرارداد فاینانس خارجی منعقد شده بوده که این قرارداد در حال پیگیری است و باید بررسی شود که چه مقدار از این قرارداد قابل انتقال به داخل است و این بررسی جزو برنامه‌هاست و اگر بتوان به نتیجه رسید حتماً این کار انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: با توجه به‌ اهمیت واگن پارس و اینکه نباید ظرفیت این کارخانه از دست برود، باید برای سفارش های آینده و اینکه این شرکت چقدر می‌تواند در  کار خود توسعه ایجاد کند و چه مقدار از قراردادهای خارجی قابل انتقال به داخل است گفت و گو انجام شود.
ساخت بیش از ۴ میلیون واحد مسکونی در دستور کار دولت
وحیدی در مراسم افتتاح فاز نخست پروژه مسکن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در اراک نیز اظهار کرد: بحث نهضت ملی یک اتفاق مهم است، مسکن یک جای مقدسی است و محل پرورش انسان‌های بالنده و مایه آرامش انسانهاست و ما با نگاه قداست آمیزی به مسکن نگاه می کنیم.
وزیر کشور ادامه داد: خانه سازی بحث پیشران حرکت اقتصادی و عامل به کار اندازی بیش از ۲۰۰ صنعت است. خانه سازی می‌تواند صنایع را فعال کند و به اشتغال کمک می‌کند و سبد خانوار را از نظر تورم کالاهای اساسی کاهش می دهد.
وحیدی خاطرنشان کرد: چهار نوع مسکن که از جمله آنها مسکن حمایتی، بافت فرسوده و مسکن ملی است در کشور در حال ساخت است و سپاه پاسداران نیز در این زمینه فعال است، زحمات زیادی برای این طرح ها کشیده می شود که نیاز است این زحمات به سمع و نظر مردم برسد و بدانند مسئولان کشور و دولت و نیروهای مسلح در جای جای کشور برای رفع مشکلات جامعه در تلاش هستند.
وحیدی افزود: مسکن سازی در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد و شخص رئیس جمهور ماهانه جلسه شورای مسکن را برگزار می‌کند و امروز در  کشور ساخت بالغ بر چهار میلیون و ۱۶۰ هزار مسکن در دستور کار دولت قرار دارد که اقدامات ان آغاز شده و باید به همت همگان به نتیجه برسد و سپاه به سهم خود این اقدام را آغاز کرده است.
  • نویسنده :
  • منبع :