19 دی: قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: با عرضه به موقع گوشت داخلی و گوشت قرمز وارداتی قیمت شقه گوسفندی روند کاهشی به خود گرفت و به کیلویی ۳۶۰ تا ۳۸۰ هزار تومان رسید.

علیرضا پیمان‌پاک امروز در برنامه میز اقتصاد شبکه یک عنوان کرد: تلاش وزارت جهاد کشاورزی این است که با واردات مدیریت شده گوشت قرمز و همچنین تأمین مستمر نهاده‌های تولید دام و طیور ثباتی در بازار پروتئین کشور ایجاد کنند و این واردات مدیریت شده حداقلی بوده تا به تولید داخل لطمه وارد نکند.
وی همچنین گفت: تأمین نهاده‌های جو، کنجاله و ذرت دامی باعث ثبات در بازار شده و با واردات گوشت قرمز تازه کنترل قیمت در بازار صورت گرفته و روند نسبی کاهش قیمت هم اتفاق افتاده است.
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: البته در ۶ ماه دوم سال مصرف گوشت هم افزایش می‌یابد اما با تأمین به موقع گوشت روند تثبیت و حتی کاهش قیمت اتفاق افتاده است و بازار رسانی مستمر هم انجام می‌شود، به گونه‌ای که هم برای تولیدکننده به صرفه باشد و هم برای مصرف‌کننده قابل خرید باشد. در این زمینه گوشت شقه گوسفندی کیلویی ۳۶۰ تا ۳۸۰ هزار تومان است که به نظر قیمت مناسبی است.
عرضه جو ۳۰ درصد کمتر از قیمت مصوب
وی این را هم گفت: اگر ثبات در تأمین نهاده‌های دامی اتفاق افتد روند کاهشی باز هم ادامه پیدا می‌کند.
وی در مورد تأمین نهاده جو گفت: جو در سامانه بازارگاه ۱۰۰ درصد افزایش یافته و بر روی سامانه کیلویی ۸ هزار تا ۸,۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد، در حالی که قیمت مصوب جو ۱۱,۲۰۰ تومان بوده یعنی ۳۰ درصد کمتر از قیمت مصوب عرضه می‌شود که این مسأله به کاهش هزینه تمام‌شده دامدار منجر می‌شود.
پیمان‌پاک همچنین گفت: برای تأمین نهاده‌های دامی تنوع بازارهای مبدأ انجام شده و از کشورهای اوراسیا پیش‌خرید و سلف‌خریدی جو و نهاده‌های دامی انجام شده که این امر به کاهش هزینه تمام شده نهاده‌ها و همچنین هزینه تولید منجر می‌شود و اگر بتوانیم روزانه ۲۵۰ تن گوشت وارداتی گرم به بازار عرضه کنیم، قیمت‌ها را کنترل می‌کند. در حال حاضر تأمین گوشت روزانه ۲۳۰ تا ۲۵۰ تن است که عمدتاً در استان تهران توزیع می‌شود چون استان تهران بازار بزرگ مصرف است و خودش در زمینه دام تولید آنچنانی ندارد. حتی روزانه ۱۰ هزار رأس گوسفند از استان‌های دیگر برای تأمین گوشت وارد تهران می‌شود بنابراین اگر ما بتوانیم بازار تهران را کنترل کنیم خود به خود به تثبیت قیمت در کشور منجر می‌وشد.
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی این را هم گفت: اخیراً استان‌های البرز، قم، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی هم توزیع گوشت قرمز به وسیله شبکه زنجیره‌ای انجام می‌شود تا قیمت در آنها هم کنترل شود و در تلاش هستیم روزانه تا ۲۵۰ تن گوشت وارداتی قرمز در کنار تولید داخل عرضه شود.

  • نویسنده :
  • منبع :