19 دی: وزیر امور خارجه در دیدار با دبیرکل سازمان ملل گفت: ایران از هرگونه راه حل سیاسی که موجب توقف فوری جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در غزه، ارسال کمک‌های مستمر انسان‌دوستانه و مقابله با کوچ اجباری مردم غزه است حمایت می‌کند.
حسین امیرعبداللهیان که به منظور شرکت در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین به نیویورک سفر کرده بود روز جمعه با آنتونیو گوترش درباره آخرین تحولات خاورمیانه و وضعیت نوار غزه گفتگو کرد.
رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: سکوت برخی کشورها و همراهی آمریکا در برابر تهاجم وحشیانه و نسل‌کشی رژیم اسرائیل، عامل تشجیع این رژیم آپارتاید برای تشدید حملات علیه غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری شده است.
امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران حمایت مستمر از مبارزات رهایی‌بخش و مقاومت مردم فلسطین با هدف تحقق کامل حقوق انسانی آن‌ها را در زمره اصول اساسی سیاست خارجی خود قرار داده است.
رئیس دستگاه سیاست خارجی بر ضرورت اقدام فوری و قاطع جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد به‌ویژه شورای امنیت آن در انجام وظایف خود در زمینه حمایت از مقاومت مردم فلسطین تاکید کرد.
وی تاکید کرد: ایران از هرگونه راه حل سیاسی که موجب توقف فوری جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در غزه، ارسال کمک‌های مستمر انسان‌دوستانه و مقابله با کوچ اجباری مردم غزه است حمایت می‌کند.
امیرعبداللهیان افزود: در صورت تداوم وضع کنونی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، هرگونه احتمالی مبنی بر گسترش دامنه جنگ و گشودن جبهه های جدید در منطقه علیه رژیم اسرائیل متصور است.
وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد: استقرار صلح پایدار و عادلانه در منطقه تنها با رفع کامل اشغال فلسطین، بازگشت کلیه آوارگان به سرزمین خویش، تعیین نظام آینده فلسطین بر اساس یک همه‌پرسی با حضور همه ساکنین اصلی آن از جمله یهودیان، مسیحیان و مسلمانان و درنهایت تشکیل دولت مستقل و یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شریف بر مبنای طرح سیاسی ثبت‌شده جمهوری اسلامی ایران نزد دبیرخانه سازمان ملل متحد، میسر است.
گوترش نیز در این دیدار ضمن تاکید بر نقش منحصر به فرد ایران در منطقه خواستار ادامه تلاش‌های دیپلماتیک و سازنده سیاسی جمهوری اسلامی ایران شد.
دبیر کل سازمان ملل متحد وضعیت انسانی در غزه را فاجعه بار خواند و بر توجه همه طرف ها برای توقف فوری جنگ و ارسال کمک های انسان دوستانه تاکید کرد.
گوترش گفت: همه ما باید برای برقراری صلح و امنیت در منطقه و جهان تلاش کنیم. اولویت بنیادی سازمان ملل متحد، ارسال کمک‌های بشردوستانه و برقراری آتش‌بس است و ما بر راه‌حل سیاسی تاکید داریم.
  • نویسنده :
  • منبع :