19 دی: معاون رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است بایدن هشداری صریح به ایران و «نیروهای نیابتی آن» در منطقه داده است.
در پی ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران مبنی بر «دستور دادن» به نیروهای مقاومت برای اقدامات تلافی‌جویانه علیه نظامیان آمریکا در منطقه در پی حمایت‌های واشنگتن از جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و نقش «هم‌دستانه» ایران در وقوع عملیات «طوفان الاقصی» توسط مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر(۱۵ مهر)، «کامالا هریس» معاون «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی مدعی شد که «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا هشداری صریح و در یک کلمه به ایران و «نیروهای نیابتی» آن از جمله حماس منتقل کرده است که «نکنید.»
هریس که با شبکه سی‌بی‌اس گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: «یک کلمه، خیلی هم صریح.»
هریس با وجود تاکید واشنگتن بر حمایت‌های نظامی گسترده از رژیم صهیونیستی گفت: «ما،مطلقا، هیچ قصد یا برنامه‌ای برای اعزام نظامیان به اسراییل یا غزه نداریم.»
این اظهارات در حالی بیان شده که بیم گسترش جبهه‌های جنگ علیه رژیم اشغالگر قدس و درگیر شدن آمریکا در یکی دیگر از «جنگ‌های ابدی» در منطقه افزایش یافته است.
پیشتر نیز کاخ سفید مدعی شده بود بایدن پیام مستقیمی در این باره به ایران داده است.
ادعای پیام مستقیم بایدن به رهبری ایران در حالی از سوی مقامات کاخ سفید و رسانه‌های خارجی مطرح می‌شود که «محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رییس جمهور در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با تکذیب این ادعا گفت: «پیام های ارسالی آمریکا نه خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و نه چیزی جز درخواست و تقاضا از ایران. اگر بایدن فکر می کند که به ایران هشدار داده بهتر است از تیمش بخواهد متن نهایی پیام ها را به وی نشان دهند.»
همزمان با افزایش تنش در اراضی اشغالی، سربازان آمریکایی و متحدانش دست‌کم ۱۲ بار در عراق و چهار بار در سوریه در هفته گذشته هدف حمله قرار گرفته‌اند. در مجموع ۲۱ سرباز آمریکایی در نتیجه این حملات زخمی و اکثریت نیز از ناحیه سر دچار جراحت شده‌اند.
روزنامه آمریکایی نوشته آمریکا از زمان شروع درگیری در اراضی اشغالی در هفتم اکتبر، ۲ ناو هواپیمابر، کشتی‌های جنگی و جنگنده را به منطقه فرستاده تا تلاش کند ایران و گروه‌هایی را که تحت حمایت ایران خوانده شده‌اند، بازدارد. تعداد نیروهای اضافه شده به منطقه نیز هزاران نفر است.
مقامات رسمی می‌گویند که تدابیر آمریکایی‌ها برای حفاظت از نیروهایشان در منطقه شامل افزایش گشت‌زنی‌های نظامی، محدود کردن دسترسی به تاسیسات پایگاه‌ها و افزایش جمع آوری اطلاعات از جمله از طریق پهپادها و سایر عملیات نظارتی است. جدیدترین استقرار سربازان آمریکایی نیز به برنامه‌های این کشور در استقرار سیستم موشکی تاد و پاتریوت مرتبط می‌شود.
در همین راستا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با شبکه بلومبرگ، با اشاره به موضع آمریکا در جنگ غزه و حمایت‌های آن از رژیم صهیونیستی گفت: «آمریکا به دیگران توصیه می‌کند که از خود خویشتنداری نشان دهند، اما کاملاً در کنار اسرائیل ایستاده است. اگر آمریکا به کاری که تاکنون انجام داده است ادامه دهد، جبهه‌های جدیدی علیه آمریکا گشوده خواهد شد.»
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: «من می‌خواهم هشدار دهم که ادامه کشتار زنان و کودکان سبب خواهد شد تا اوضاع منطقه از کنترل خارج شود. طرف آمریکایی باید تصمیم بگیرد - آیا می‌خواهد جنگ را تشدید کند؟»
وبگاه بلومبرگ در این باره نوشت، امیرعبداللهیان کمتر از یک روز پس از آن این اظهارات را بیان کرد که آمریکا ادعا کرد دو تأسیسات در سوریه «مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب ایران» را که به ادعای واشنگتن برای حملات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه مورد استفاده قرار گرفته‌اند، هدف قرار داده است.
مقامات آمریکایی گفته‌اند که مدرکی ندارند که نشان دهد ایران صراحتاً دستور این حملات را داده است اما «تهران را برای آن مسئول می‌دانند.»
  • نویسنده :
  • منبع :