یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «چرا همچنان گرانی و تورم بی داد می‌کند؟» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

آیت الله مکارم شیرازی در دیدار استاندار قم برای چندمین بار خواستار توجه به معیشت مردم و جلوگیری از گرانی مایحتاج مردم شدند و تصریح کردند: خواست ما، خواست مردم است. خواست مردم هم این است که در زندگی‌شان تغییری حاصل شود.
در چند سال گذشته به‌ویژه از زمان حذف یارانه ترجیحی که زندگی مردم به شدت به سختی افتاده است، عموم مراجع و علما به هر بهانه‌ای از مسئولان می‌خواهند که زندگی را برای مردم آسان کنند. ولی روز به روز وضع مردم بدتر و اداره زندگی سخت‌تر شده است.
برای چندمین بار دیروز خبری منتشر شد که رهبر انقلاب از وضعیت معیشتی مردم ناراضی است. محمد محمدی‌گلپایگانی اظهار داشت: همواره یکی از سفارشات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان عالی رتبه کشور، سفارش نسبت به رفع مشکلات مرتبط با معیشت و گرفتاری‌های مردم است.
رئیس دفتر رهبر انقلاب ادامه داد: از مهم‌ترین موضوعات اقتصادی برای ایشان، مسائل معیشت مردم است. در حال حاضر در کشور افرادی داریم که واقعاً نیازمند هستند و این افراد کم نیستند و زیادند.
مردم می‌پرسند چرا با این همه توصیه، همچنان گرانی و تورم بی داد می‌کند؟
شاید بشود بخشی از این پاسخ را عبدالناصر همتی چند روز پیش داده باشد. او گفت: طبق آمارهای ارائه شده رشد پایه پولی منتهی به مردادماه برابر با ۴۱ درصد بوده است این بدان معناست که ماهی ۲۳ هزار میلیارد تومان پول چاپ شده است. مگر ممکن است با این حجم چاپ پول تورم را مهار کرد؟
به گفته وی در یک سال ۲۸۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ شده است.
او گفت: با این آمار حالا هی شعار بدهید که قصد مهار تورم را دارید؛ مگر می‌توانید تورم را کنترل کنید؟
وی ادامه داد: دولت‌ها در ایران عادت کرده‌اند خرجشان بیشتر از دخلشان باشد و این یعنی با خلق نقدینگی کشور را اداره می‌کنند. در حقیقت ناترازی دولت و بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی همگی نتیجهٔ بالا بودن خرج نسبت به دخل است.
همتی تأکید کرد: وقتی بانک مرکزی استقلالی برای اعمال سیاست پولی در مقابل سیاست مالی ندارد، قادر به کنترل تورم نیست


  • نویسنده :
  • منبع :