19 دی: رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این مسئله که کمترین نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی (NPL) مربوط به تسهیلات خرد است، تاکید کرد که با توجه به این مسئله، نیازی نیست که در پرداخت تسهیلات خرد به مردم سختگیری صورت بگیرد.
سختگیری نظام بانکی در اعطای تسهیلات خرد به مردم که غالبا خود را در اعتبارسنجی‌ها و دریافت تضامین متعدد نشان می‌دهد سبب شده تا رئیس کل بانک مرکزی نیز برای چندمین بار در جمع بانکی‌ها بر این موضوع تاکید کند که وضعیت بازپرداخت تسیهلات خرد از سوی مردم مناسب بوده و نیازی نیست که بانک‌ها برای پرداخت چند صد میلیون تومان تسهیلات خرد به مردم، سخت‌گیری کنند.
وی در این باره افزود: یکی از مشکلات مان در تسهیلات خرد مشکل مرجعه است مراجعه مستمر و به دلیل سختگیری‌هایی هم که ممکن است صورت گیرد افراد ممکن است چندین بار به شعب بانکی برای دریافت تسهیلات خرد مراجعه کنند. اما در شرایطی که ابزارهای نوین و فناوری می‌تواند باعث کاهش مراجعه مردم شود، باید از آن استفاده کرد.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل در اعطای تسهیلات خرد، اعتبارسنجی و دریافت ضامن‌های متعدد است و همانطور که مشاهده می‌کنید مردم از نظام بانکی به همین دلیل انتقاد می‌کنند. اما با توجه به اینکه کمترین نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی (NPL) مربوط به تسهیلات خرد است بانک‌ها می‌توانند تا حد امکان در دریافت تضامین و اعتبار سنجی با مشتریان همکاری کنند.
فرزین اظهار کرد: نظام بانکی به دلیل اینکه بار اصلی تامین مالی کشور را بر عهده دارد تحت فشار است. همچنین موضوع تامین مالی خرد و قرض‌الحسنه هم به صورت تکلیفی و هم غیر تکلیفی مسئولیت شبکه بانکی را در حوزه اقتصاد سنگین‌تر می‌کند، اما تاکید ما بر پرداخت این تسهیلات به مردم در کمترین زمان و با بیشترین رضایت است.
وی افزود: استفاده از ابزارهای الکترونیک مانند سفته الکترونیک نیز می‌تواند در این زمینه برای بانک‌ها و مشتریان راهگشا باشد و امیدواریم استفاده از این ابزارها به همه بانک‌ها و مشتریان تسری پیدا کند. البته امروزه هجمه‌ها و تخریب‌ها به شبکه بانکی بسیار زیاد است و با توجه به مسئولیت سنگین شبکه بانکی این فضا ناعادلانه است و باید خدمات ارزنده شبکه بانکی به اقتصاد کشور و آحاد جامعه نیز بازگو شود.
  • نویسنده :
  • منبع :