19 دی: معاون حقوقی رییس‌جمهور گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد ایرانی با سازمان‌های مردم‌نهاد آسیایی، اروپایی و آمریکای جنوبی ارتباط بگیرند و فشار جهانی علیه اسراییل را افزایش دهند.
محمد دهقان در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران، گفت: بارها اعلام شده اسرائیل تمام جنایات بین‌المللی از جمله نسل‌کشی، جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت را که در اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی درج شده را مرتکب شده است و دیوان کیفری هم با توجه به شکایت فلسطین در سال ۲۰۱۸ صلاحیت رسیدگی به این جنایت‌ها را دارد.
وی ادامه داد: بهانه دیوان کیفری بین‌المللی برای نداشتن پول تحقیقات، بهانه‌ای واهی است. اگر راست می‌گویند کشورهای اسلامی با یک برنامه‌ریزی می‌توانند پول تحقیقات را تامین کنند.
معاون حقوقی رییس‌جمهور با اشاره به قصد سازمان‌های مردم‌نهاد ایران برای جمع‌آوری امضاء، گفت: NGO ها و سازمان‌های مردم نهاد در ایران به دنبال جمع‌آوری امضاهای چندین میلیون نفری هستند تا سران رژیم صهیونیستی توسط دیوان کیفری بین‌المللی به عنوان جنایتکاران جنگی، جنایتکاران علیه بشریت و جنایتکاران نسل‌کش، محاکمه شوند.
دهقان وظیفه دیوان بین‌المللی دادگستری را رسیدگی به نقض کلیه کنوانسیون‌های بین‌المللی توسط اسرائیل دانست و افزود: این دیوان به عنوان بالاترین محکمه وابسته به سازمان ملل باید وارد شود و اسرائیل را محکوم کنند تا دست از جنایاتش در غزه بردارد.
وی پایان جنگ غزه را مانع از پیگیری‌های حقوقی بین‌المللی ندانست و افزود: جلساتی را با سازمان‌های مردم‌نهادی که کار حقوقی انجام می‌دهند، گذاشته‌ایم. از آنان خواسته‌ایم این سازمان ها در وهله اول با یکدیگر همکاری داشته باشند و در وهله دوم با سازمان‌های مردم‌نهاد آسیایی، اروپایی و آمریکای جنوبی ارتباط برقرار کنند تا فشار جهانی علیه اسرائیل افزایش یابد و بهای حقوقی جنایت‌هایش را بدهد.
  • نویسنده :
  • منبع :