19 دی: وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر کلاس درسی بدون معلم است، والدین در پیام رسان شاد اطلاع رسانی کنند تا در اسرع وقت موضوع پیگیری و برطرف شود.
رضا مراد صحرایی در گفت‌وگویی اعلام کرد: والدین می توانند اگر فرزندانشان در کلاس درس معلم ندارند، برای پیگیری سریع نام استان، شهر یا روستا و مدرسه، مقطع و کلاس فرزند را به آی دی @ravabetomomi۱۴۰۲ در پیام رسان شاد اطلاع رسانی کنند تا در اسرع وقت موضوع پیگیری و برطرف شود.
وی همچنین افزود: گزارشی از کلاس‌های درس خالی از معلم در کل کشور نداریم، توجه داشته باشید که دانشگاه فرهنگیان در سال اول فعالیت، ۲۲ هزار نفر دانشجو جذب کرد اما در سال‌های بعد این اتفاق نیفتاد و بعد از ۴ سال ورودی آن به سه هزار نفر کاهش یافت.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال‌های گذشته بین دوگانه تأمین و تربیت معلم اختلاف نظر وجود داشت، ادامه داد: این وضعیت باعث کمبود ۷۹ هزار معلم شد همچنین تا سال ۱۴۰۰ همواره استخدام کمتر از بازنشستگی بود همچنین از سال ۹۴ تا ۱۴۰۲ جمعیت دانش‌آموزان، سه میلیون نفر افزایش یافت همچنین از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ رتبه بندی معلمان آغاز و بسیاری از معلمان بازنشستگی خود را به مدت ۲ سال به تاخیر انداختند و این موارد باعث شد که اول مهر کلاس‌های درس بدون معلم داشته باشیم.
فاز جدید رتبه‌بندی از پایان آبان
صحرایی با بیان اینکه فاز جدید رتبه‌بندی یعنی مرحله ارتقا از پایان آبان آغاز می‌شود، عنوان کرد: مهر امسال ۲۰۲ هزار معلم نیاز داشتیم که ۷۵ هزار نفر از طریق استخدام و دانشگاه فرهنگیان جذب شدند و بقیه با دعوت به کار معلمان بازنشسته و اضافه کار معلمان شاغل تکمیل شد، با وجود این مسئله امسال میزان بازنشستگی معلمان از میزان پیش‌بینی هم بیشتر شد. اگر دانشگاه فرهنگیان در سال‌های گذشته توسعه می‌یافت، سالانه ۴۰ هزار دانشجو معلم جذب می‌کرد.
به گفته وی، آیین‌نامه جدید رتبه بندی معلم با همراهی معلمان تدوین شده و متناسب با ویژگی‌های شغل معلمی است. با این وجود باید اعتراضات را متناسب با آیین‌نامه پیشین بررسی کنیم براین اساس اعتراضات بررسی و برای آنهایی که اعتراض وارد بود، اصلاح احکام هم انجام شد.
جذب ۶۵۰۰ معلم جدید در سال جدید
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در شهر تهران مشکل شدید کمبود معلم وجود دارد، گفت: امسال ۶۵۰۰ معلم جدیدجذب شدند که این تعداد در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.
صحرایی درباره برگزاری دوره آموزشی معلمان جدید الاستخدام توضیح داد: افرادی که از بواسطه آزمون استخدامی به شغل معلمی وارد شدند، باید به میزان یک سال دوره آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان را بگذرانند اما در همه سال‌های گذشته این موضوع محقق نشد،دوره‌های آموزشی معلمان جدید اکنون همزمان با تدریس آنها در حال برگزاری است و در روزهای پنجشنبه و جمعه این دوره را طی می‌کنند و اگر این کار را انجام ندهند، استخدام آنها ابطال می‌شود.
وی همچنین درباره حذف محتوای زائد کتاب‌های درسی، اظهار کرد: این موضوع از مطالبات رهبر انقلاب و والدین است اما باید توجه داشت که چاپ کتاب‌های درسی فرایندی زمان‌بر است و اکنون ۲ ماه است که چاپ کتاب‌های درسی مهر ۱۴۰۳ هم آغاز شده است.
وی افزود: برای حذف محتوای زائد کتاب‌های درسی به تدوین چارچوب کتاب‌های درسی جدید نیاز داریم تا مشخص شود که دانش‌آموز در پایان پایه اول دبستان، باید به چه اهدافی دست یابد، اکنون چارچوب مرحله اعتبار یابی، نهایی شده است و پس از آن چاپ کتاب‌های درسی جدید آغاز می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تنوع مدارس دولتی باید کم شود، باید سه دسته مدارس دولتی، غیردولتی و سمپاد داشته باشیم.
صحرایی همچنین درباره رای دیوان عدالت اداری برای برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد در پایه دهم گفت: در آیین نامه ذکر شده که دانش آموزان متقاضی در آزمون ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد شرکت کنند و در صورت قبولی تا پایان پایه دوازدهم به تحصیل خود ادامه می‌دهند اما رای دیوان عدالت اداری تاکید دارد که برای ورود به پایه دهم مجدد آزمون برگزار شود.
وی ادامه داد: هم‌اکنون برای ورود دانش‌آموزان متقاضی به مدارس سمپاد از پایه دهم، آزمون تکمیل ظرفیت داریم، از رئیس قوه قضائیه تقاضا داریم به موضوع ورود و در رای صادر شده تجدید نظر کنند. به نظر می‌رسد رای دیوان عدالت، عطف به ما سبق نمی‌شود و مشمول پذیرفته شدگان جدید شود البته بررسی این موضوع را به معاونت حقوقی آموزش و پرورش واگذار کردم.
تحصیل۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحصیل۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی عنوان کرد: بر خلاف دولت گذشته، این دولت به دنبال تقویت مدارس دولتی است هم اکنون تعداد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی در نفرات برتر کنکور در مقایسه با دانش‌آموزان مدارس عادی تفاوت معناداری ندارد.
وی افزود: از ۶۰۰ هزار کلاس درس کشور، ۱۷۶۰۰ کلاس بیش از ۴۰ دانش‌آموز دارند، ۵۰۵ مدرسه یک نفره و ۱۰ هزار مدرسه با کمتر از ۵ دانش‌آموز داریم البته مدارس غیردولتی در مناطق پرتراکم به ما کمک می‌کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ پیشنهادی برای دادن مجوز تاسیس مدارس غیردولتی نداریم، هر چند وجود این مدارس برای ما لازم است اما کیفیت را بررسی خواهیم کرد و در برخورد با تخلفات کوتاهی نمی‌کنیم و امسال با ۱۰۰۰ هزار مدرسه غیردولتی به شکل تذکر و عزل مدیر برخورد شده است.
وی ادامه داد: برخی والدین در شهرهای بزرگ ترجیح می‌دهند فرزند خود را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کنند چون دانش‌آموز را تا ساعت ۴ نگه می‌دارند و امکانات بیشتری ارائه‌ می‌دهند البته متقدم باید ظرفیت مدارس دولتی را به حدی بالا ببریم که دغدغه اینکه امسال فرزندم را کجا ثبت‌نام کنم برای والدین وجود نداشته باشد.
  • نویسنده :
  • منبع :