19 دی: نماینده شاهین‌شهر در مجلس در تذکرات جداگانه‌ای به وزرای کشور و راه و شهرسازی خواستار استفاده از عبارات فارسی در تابلوهای راهنما و بلیط هواپیما شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکر کتبی به احمد وحیدی وزیر کشور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی خواستار استفاده از عبارات فارسی در تابلوهای راهنمای شهرها و بلیط پرواز هواپیما شد.

متن تذکر نماینده شاهین‌شهر به وزیر راه و شهرسازی به شرح ذیل است:

جناب آقای وزیر

طبق اصل 15 قانون اساسی زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد، اما علیرغم این حکم، قانونی در زمان صدور گذرانه (بلیط هواپیما) شاهد درج عبارات و واژه‌های انگلیسی برروی آن هستیم و این موضوع علاوه بر آنکه باعث رواج زبان بیگانه می‌شود سبب سرگردانی مسافرانی می‌شود که با زبان بیگانه، بیگانه هستند و در فرودگاه گاهی از پرواز جا می‌مانند و مشکلاتی برای‌شان بوجود می‌آید.

لذا ضروریست در زمان ثبت اطلاعات پرواز بر روی گذرانه بلیط هواپیما حداقل در کنار عبارات انگلیسی عبارات فارسی نیز البته با خط درشت‌تر در راستای عمل به قانون درج شود.

تذکر این نماینده به وزیر کشور نیز به شرح ذیل است:

جناب آقای وزیر طبق اصل 15 قانون اساسی زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد اما علیرغم این حکم، قانونی به‌تازگی در ورودی شهرها و محل‌ها و... شاهد نصب نگاره (تابلو) راهنمایی هستیم که بر روی آن نام شهرها و محل‌ها با عبارات و واژه‌های انگلیسی نوشته شده که این موضوع علاوه بر آنکه باعث رواج زبان بیگانه می‌شود سبب سرگردانی مسافرانی می‌شود که با زبان، بیگانه بیگانه هستند و این موضوع مشکلاتی از قبیل اشتباه در تعیین مسیر و توقف‌های نابجا جاده‌ای که همراه باخطر و حادثه است را برای‌شان ایجاد می‌کند لذا ضروریست بر روی نگاره تابلو راهنما ابتدا نام شهرها و محل‌ها به فارسی نوشته شود و در صورت ضرورت به، انگلیسی البته با خط ریزتر در راستای عمل به قانون درج شود.

به گزارش تسنیم، طبق ماده 206 آیین‌نامه داخلی مجلس، در کلیه مواردى که نماینده یا نمایندگان مطابق اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسى، از رئیس‌جمهور یا وزیر درباره یکى از وظایف آنان حق سؤال دارند، می توانند درخصوص موضوع مورد نظر به رئیس‌جمهور و وزیر مسئول کتباً تذکر دهند.

هیئت رئیسه خلاصه تذکر را در جلسه علنى مجلس قرائت و متن کامل تذکر را به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوط ابلاغ می‌نماید.

  • نویسنده :
  • منبع :