19 دی: رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه از این پس به زریوار ملی نگاه می‌شود، گفت: نیزارها بخشی از اکوسیستم تالاب هستند و حذف آن نه تنها خدمتی به آن نمی‌کند بلکه با توجه به اینکه پناهگاه جانوران زیادی از جمله پرندگان است، جنایت به شمار می‌رود.
علی سلاجقه در بازدید از تالاب بین المللی زریوار مریوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دریاچه زریوار به عنوان میراثی گرانبها شناخته شده است و اکنون از لحاظ منابع آب، پوشش گیاهی و جانوری وضعیت مطلوبی دارد.
وی با اعلام اینکه مدیریت تالاب با سازمان محیط زیست است، اضافه کرد: اگر تا کنون به صورت استانی به این تالاب نگاه شده است از این پس به طور ملی به آن نگاه می‌شود.
رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: طرح مدیریت جامع تالاب بین المللی زریوار تدوین شده و توسط سازمان مصوب می‌شود و بنابراین همه کارها و برنامه‌ها باید در قالب این طرح انجام شود.
سلاجقه با اشاره به اینکه همه مسئولان استانی و شهرستانی مکلفند از این طرح، دیدگاه‌ها و منویات سازمان محیط زیست درباره تالاب زریوار پیروی کنند، اضافه کرد: طرح‌های توسعه‌ای در تالاب هم توسط مردم بومی منطقه انجام شود که این افراد خود مسائل زیست محیطی را رعایت می‌کنند و آسیبی به آن وارد نخواهند کرد.
وی در باره وجود نیزارهای تالاب زریوار هم گفت: تالاب‌ها همواره با نیزار همراه هستند و پناهگاه جانداران زیادی هم چون پرندگان است و اکنون ۲۴۰ گونه پرنده در تالاب زریوار شناسایی شده است.
رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد: حذف نیزار خدمت به تالاب زریوار نیست؛ بلکه می توان از آن به عنوان جنایت نام برد چرا که محل زیست جانداران زیادی است.
سلاجقه اظهار کرد: مسئولان استان و شهرستان مریوان باید توجه داشته باشند با حفظ پیکره اصلی و خدمات اکوسیستمی تالاب و براساس طرح جامع اقدام به اجرای طرح های توسعه ای و گردشگری در تالاب کنند.
وی بیان کرد: شهرداری مریوان بابت تردد خودروها به داخل دریاچه هزینه ورودی دریافت می‌کند لذا مکلف است به تکالیف خود بر اساس طرح جامع عمل کند و به هیچ وجه وجود پسماند در محوطه این دریاچه قابل پذیرش نیست.
  • نویسنده :
  • منبع :