یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «نصرالله همه را روی هوا نگه داشت» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

دشمن را هم باید ترساند و هم باید در بی‌اطلاعی نگه داشت. این نکته‌ای است که خبرنگار بی بی سی در بیروت هم متوجه آن شد و در اولین گزارش خود بعد از سخنرانی نصرالله صراحتاً گفت که او همه را روی هوا نگه داشت.
استراتژی حزب‌الله در امتداد استراتژی ایران، نه ورود مستقیم به جنگ با اسرائیل بلکه حملات کنترل شده برای تضعیف توان ارتش اسرائیل و کاهش فشار به حماس بود. سید حسن نصرالله در سخنان روز جمعه کاملاً این سیاست را تبیین کرد. او گفت: تحولات جبهه لبنان به دو چیز بستگی دارد: «روند وقایع غزه و رفتار دشمن با لبنان» او تأکید کرد: «همه گزینه‌ها در جبهه لبنان ما باز است» و افزود: «ما به دشمنی که ممکن است به فکر حمله به لبنان یا انجام یک عملیات پیشگیرانه باشد، می‌گوییم که این بزرگ‌ترین حماقت خواهد بود
سید حسن نصرالله با تهدید امریکا، کوشش کرد نوعی بازدارندگی با هدف آتش بس در غزه را دنبال کند. او به آمریکا این پیام واضح را داد که بخشی از هزینه‌های جنگ غزه متوجه نظامیان آمریکایی است که در منطقه حضور دارند. نصرالله همچنین از جبهه جدیدی در جنوب اسرائیل خبر داد و گفت که یمنی‌ها نیز در کنار جبهه مقاومت، بندر ایلات و سایر نقاط اسرائیل را مورد هدف قرار می‌دهند.
در واقع او از گسترش درگیری‌ها در سه جبهه عراق، لبنان و یمن خبر داد ولی به جز یمن که مشخص است به دلیل بُعد مسافت با موشک و پهپاد حمله می‌کند، درباره نحوه تقابل دو جبهه دیگر با آمریکا و اسرائیل توضیح خاصی نداد و کوشید از سیاست ارعاب و ابهام استفاده کند. یکی از نقاط اصلی استفاده از این سیاست آنجا بود که گفت اقدامات اسرائیل ممکن است حزب الله را به معادله «غیر نظامی در برابر غیر نظامی» سوق دهد. بدین معنا که اگر شهروندان غیر نظامی غزه همچنان در معرض حملات نظامی باشند، حزب الله نیز این حق را برای خود قائل می‌شود که برای ایجاد بازدارندگی، دامنه حملات خود را از اهداف صرفاً نظامی به مقاصد غیر نظامی نیز توسعه دهد.
  • نویسنده :
  • منبع :