19 دی: نمایندگان مجلس که به‌رغم صراحت آیین‌نامه داخلی درباره استمرار بررسی برنامه‌های توسعه، یک هفته به تعطیلات رفته بودند، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۳-۱۴۰۷) را در دستور کار قرار دادند.
نشست علنی روز یکشنبه ۱۴ آبان ماه مجلس شورای اسلامی به ریاست «محمد باقر قالیباف» و با حضور ۲۰۴ تن از نمایندگان آغاز شد.
در این نشست قرار است ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۳-۱۴۰۷) و گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دوفوریتی اصلاح بند «ک» تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اعاده شده از شورای نگهبان بررسی شود.
همچنین گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه یک‌فوریتی الحاق پنج‌ تبصره به ماده (۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان (اعاده شده از شورای نگهبان) و بررسی تقاضای دوفوریت در مورد طرح بررسی اصلاح بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار امروز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوم مهر ماه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه را در صحن مجلس آغاز و در ۴۲ جلسه علنی به بررسی مواد این لایحه پرداختند که ۱۱۸ ماده و تعدادی از الحاقات آن مورد رسیدگی قرار گرفت و در حین بررسی این لایحه هم تعدادی از مواد برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شده بود.
اکنون نمایندگان بعد از یک هفته تعطیلی مجلس برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود، ادامه لایحه برنامه هفتم توسعه را بررسی می‌کنند؛ این درحالی‌ست که بند (و) ماده ۱۸۰ آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید مادامی که بررسی برنامه‌های توسعه در دستاور کار قرار دارد، مجلس نطق نخواهد داشت و هیچ طرح و لایحه‌ای به‌جز طرح‌ها و لوایح سه فوریتی نباید بررسی شود و مجلس در تمام ایام به‌جز ایام تعطیل رسمی حداقل ۶ و حداکثر ۸ ساعت جلسه علنی خواهد داشت که در موارد استثناء تا ۱۰ ساعت قابل افزایش است.
در عین حال با وجود آنکه کار بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هنوز در مجلس به اتمام نرسیده، نمایندگان جلسات علنی هفته گذشته خانه ملت را تعطیل کردند.
  • نویسنده :
  • منبع :