یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «گرانی صدای علم الهدی را هم درآورد» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

وضعیت گرانی و تورم در کشور به جایی رسیده است که صدای امام جمعه مشهد را هم درآورد.
علم الهدی امام جمعه مشهد با بیان اینکه معیشت مردم گرانی گره خورده است، گفت: متأسفانه مسئله گرانی به یک اپیدمی در کشور تبدیل شده که همه مملکت را درگیر خود کرده است و در مسیری قرار گرفته که برخی فعالان اقتصادی عمداً اجناس خود گران می‌کنند.
وی بدون انتقاد از دولت تأکید کرد: اگر در سطوح کلان اقتصاد و بازار از این گرانی جلوگیری شود، خرده فروش‌ها و سطوح پایین بازار نیز ملاحظه می‌کنند و این گران‌فروشی متوقف می‌شود.
هر چند برنامه‌های دولت سیزدهم بر کاهش نرخ تورم استوار است و اعلام شده اولویت اصلی دولت نیز مهار تورم است اما در دو سال گذشته هنوز چنین اتفاقی رخ نداده و آمارهای ارائه شده در خصوص میزان رشد پایه پولی و حجم نقدینگی نشان می‌دهد تورم بالا در سال آینده نیز مهمان اقتصاد ایران خواهد بود. نگاهی به آمارهای رشد پایه پولی نشان می‌دهد ایران در حال تجربه‌ی یکی از بالاترین رشدها طی دوازده سال اخیر است
سیاست‌گذاری دولت در تمامی ابعاد که خروجی آن در اقتصاد ایران بروز و ظهور می‌کند، مؤید این امر است که ناکارآمدی در کلان تصمیم‌گیری‌ها است. برای نمونه نرخ تورم در فروردین‌ماه امسال ۶/۴۷ درصد اعلام شد درحالی‌که در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ نرخ تورم ۸/۳۸ درصد بود.
این آمار نشان‌دهنده روند افزایشی نرخ تورم در سال گذشته بوده است البته اگر آمار‌های سال جاری را در هفت ماه نخست سال جاری بررسی کنیم با کاهشی شدن چنددرصدی نرخ تورم مواجه می‌شویم هرچند که این روند نه در سفره‌های مردم و نه در بخش تولید قابل لمس نیست.
در همین ارتباط وقتی تورم مواد غذایی ایران را در کنار لبنان، آرژانتین و زیمبابوه که به یکی از بالاترین نرخ‌های تورم‌های مواد غذایی در جهان تبدیل شده است قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که بر اساس گزارش مؤسسه مطالعات پژوهش‌های بازرگانی تحت عنوان «تورم مواد غذایی و تجربه سیاست‌گذاری کشورها» ایران جزو ۱۰ کشوری است که در فاصله زمانی مارس ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ بالاترین تورم اسمی و واقعی مواد غذایی را داشته است.
  • نویسنده :
  • منبع :