19 دی: وزیر خارجه آمریکا که شامگاه یکشنبه با پوشیدن جلیقه ضدگلوله به عراق سفر کرده بود در بغداد گفت که پیام بسیار واضحی به کسانی که نظامیان آمریکایی را تهدید می‌کنند ارسال کرده‌ایم که این کار را انجام ندهند اگرچه خواستار هیچ‌گونه رویارویی با ایران نیستیم.
محور اخبار جهانی طی ۲۴ ساعت گذشته به بررسی و تحلیل سفر محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به ایران اختصاص پیدا کرده است. بغداد که طی سالهای گذشته به واسطه حمایت های تهران از ایفای نقش بیشتر این کشور در مسائل منطقه ای، به یکی از موثرترین بازیگران منطقه ای تبدیل شده است، ردپای کنش هایش در طوفان الاقصی هم دیده می شود. پس از نقش آفرینی بغداد در میزبانی از اولین مذاکرات از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی، عراق در جدال دیپلماتیک واشنگتن و تهران هم حضور موثری دارد.
پس از رسانه‌ای شدن حضور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و ملاقات با رهبر انقلاب، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق ساعاتی بعد از سفر بلینکن به عراق، رهسپار تهران شد تا احتمالا پیام سران آمریکایی را به ایران برساند. این در حالی است که پس از شراکت مستقیم واشنگتن در جنگ علیه غزه و تامین سوخت جنگی صهیونیست‌ها توسط ایالات متحده، پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه در هفته‌های گذشته بارها توسط محور مقاومت هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفته است.
وزیر خارجه آمریکا که شامگاه یکشنبه با پوشیدن جلیقه ضدگلوله به عراق سفر کرده بود در بغداد گفت پیام بسیار واضحی به کسانی که نظامیان آمریکایی را تهدید می‌کنند ارسال کرده‌ایم که این کار را انجام ندهند. وی که این سخنان را پس از دیدار با نخست‌وزیر عراق مطرح می‌کرد، افزود: «خواستار هیچ‌گونه رویارویی با ایران نیستیم اما تمام اقدامات برای حمایت از نیروها و شهروندان‌مان را اتخاذ خواهیم کرد». وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «تلاش خواهیم کرد درگیری‌ها به فراتر از غزه گسترش نیابد».
آمریکا چه گفت و چه شنید؟
گرچه به طور رسمی از جزئیات پیام‌های رسیده به ایران اطلاعی در دست نیست اما می‌توان از صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا در بغداد، تحولات منطقه و پیام‌های ارسال شده آمریکا به ایران در هفته‌های اخیر به کم و کیف پیام ارسال شده دست یافت.
مقامات کاخ سفید در پی سرعت گرفتن تحولات منطقه با دو نگرانی بزرگ مواجه هستند. باز شدن جبهه‌های جدید علیه رژیم صهیونیستی و وارد شدن ایالات متحده در یک باتلاق جدید دو مساله جدی است که واشنگتن از آن واهمه دارد.
از یک سو، تحولات اخیر منطقه و استمرار نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و متعاقب آن گسترش دامنه حملات به رژیم صهیونیستی از سوی گروه‌های مقاومت لبنان، عراق و یمن احتمال گشوده شدن جبهه‌های رسمی جنگ را بیشتر کرده است. ایالات متحده نگران متحد جعلی خود است که نتواند از بحران موجودیت پیروزمندانه خارج شود. از سوی دیگر حملات مکرر به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه معضل جدیدی را برای کاخ سفید خلق کرده است.
دولت بایدن در یک دو راهی سخت قرار گرفته است؛ آنها نه قادر به پاسخگویی هستند و نه می‌توانند از کنار خسارات وارد شده با بی‌تفاوتی بگذرند. آنها که به تازگی از باتلاق افغانستان فرار کرده‌اند، نیاز به تمرکز و هزینه در جبهه‌ اوکراین دارند. آمریکایی‌ها در شرایطی تحولات دریای چین جنوبی را نظاره می‌کنند که بیش از گذشته ناتوانی خود در حضور در چند جبهه را فریاد می‌زنند. پاسخگویی به گروه‌های مقاومت منطقه نیز نمی‌تواند بدون هزینه باشد و امنیت پایگاه‌های آمریکا و نیروهایشان را تامین کند بلکه این کشور را وارد یک چرخه جنگ و خشونت می‌کند. سابقه هم نشان داده است در این نبرد پیروزی با صاحبان اصلی منطقه است و اشغالگران سایر کشورها نمی‌توانند به نتایج خود در منطقه غرب آسیا دست پیدا کنند.
همین شواهد نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در خصوص امنیت نیروهای خود و جلوگیری از حملات مقاومت به پایگاه‌های این کشور در منطقه در کنار تلاش برای ممانعت از باز شدن جبهه‌های جدید جنگ پیامی را به تهران مخابره کرده‌اند. به تازگی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با بیان اینکه از ابتدای تنش ها در منطقه مقاومت اسلامی عراق ۳۸ بار پایگاه‌های آمریکایی را در عراق و سوریه مورد هجوم قرار داده‌اند، اعتراف کرد که طی این حملات، ۴۵ نفر از نیروهای آمریکایی زخمی شدند. آمریکا برای جلوگیری از حملات بیشتر اکنون دست به دامان تهران شده است.
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است آمریکا نمیتواند با یک دست تجهیزات نظامی به رژیم اسرائیل ارسال کرده و فرمان مدیریت جنگ را برعهده بگیرد و با دست دیگر پیام‌ سیاسی صادر کند و از مخالفت خود با گسترش جنگ سخن بگوید. ایران صراحتا گفته است که گروه‌های مقاومت در منطقه به طور مستقل عمل می‌کنند و در قبال تصمیمات خود تابع دستور تهران نیستند. تا زمانی که جنایت در غزه با مدیریت و حمایت آمریکا پابرجا باشد، سوختن آمریکا در آتش خشم مقاومت نیز گریز ناپذیر است.
شاهد این ادعا نیز ساعاتی پس از پایان سفر السودانی به تهران و انتقال پیام آمریکا خود را نشان داد. مقاومت اسلامی عراق در یک روز سه حمله به مواضع آمریکا در سوریه و عراق انجام داد. مقاومت اسلامی عراق تنها در یکی از بیانیه‌ها اعلام کرد طی ۶ عملیات نظامی، پایگاه‌های آمریکایی عین‌الاسد، فرودگاه اربیل، تل البیدر و التنف را هدف قرار داده است.
تکذیب ناشیانه برای جلوگیری از بی آبرویی آمریکا
ساعاتی بعد سی ان ان برای جلوگیری از بی آبرویی بیشتر آمریکا، اصل پیام این کشور به ایران را انکار کرد.
این رسانه نزدیک به کاخ سفید به نقل از یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوال این شبکه آمریکایی در خصوص اظهارات حسین امیرعبداللهیان در ارتباط با پیام آمریکا به ایران که گفته بود «آمریکایی‌ها در سه روز گذشته از طرفی به ما پیام داده‌اند که ما به دنبال آتش بس هستیم و اقداماتی را در این ارتباط انجام داده‌ایم اما در عمل آنها فقط از کشتار جمعی و نسل‌کشی در غزه حمایت می‌کنند.» ادعا کرد: «این اظهارات کاملا نادرست است.»
وزیر امور خارجه کشورمان اما به سرعت از دو رویی آمریکایی‌ها انتقاد کرد و در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: آمریکا از هفته گذشته در صدد آتش بس انسانی بود. ما پیام آنها را دریافت کردیم، آنها «کاملا نادرست» می گویند.
به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است که آمریکایی‌ها به عنوان اصلی ترین شریک جرم رژیم صهیونیستی متوجه این مهم شوند که بدون خیس شدن نمی‌توانند شنا کنند؛ خویشتن داری مقاومت در منطقه تنها در ازای تغییر رفتار واشنگتن و پایان کشتار مردم غزه امکان پذیر است.
  • نویسنده :
  • منبع :