19 دی: سفیر ایران در تاجیکستان در تشریح سفر رئیس‌جمهور به دوشنبه، امضای اسناد همکاری در زمینه‌های مختلف، برگزاری همایش مشترک تجاری و اقتصادی و صدور بیانیه مشترک روسای‌جمهور دو کشور را از رئوس برنامه‌های آیت الله رئیسی در این سفر برشمرد.
علیرضا حقیقیان سفیر ایران در تاجیکستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت سفرِ پیش‌روی آیت الله رئیسی به تاجیکستان با بیان اینکه این کشور به عنوان کشوری دوست، هم‌زبان و هم فرهنگ، با وجود اشتراکات فراوان تاریخی تمدنی و دینی جایگاه مهمی در سیاست خارجی ایران دارد، گفت: با آغاز به کار دولت سیزدهم روابط و مناسبات ایران و تاجیکستان، در چارچوب سیاست همسایگی در مسیر همکاری قرار گرفت. در گام نخست آیت‌الله رئیسی اولین سفر رسمی خارجی خود را با کشور تاجیکستان آغاز کرد، سفری که در راستای برنامه های دو جانبه و شرکت در نشست سران کشورهای عضو شانگهای انجام گرفت.
وی با اشاره به مورد پذیرش قرار گرفتن عضویت ایران در سازمان شانگهای در نخستین سفر آیت الله رئیسی به تاجیکستان یادآور شد: در آن سفر علاوه بر دیدار و گفتگو و توافقات دو جانبه در نشست سران کشورهای عضو شانگهای درخواست عضویت ایران برای پیوستن به این سازمان پس از ۱۶ سال مورد پذیرش کشورهای عضو این سازمان قرار گرفت. بعد از سفر آیت الله رییسی، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان به تهران سفر کرد و اسناد مهمی در حوزه‌های مختلف همکاری به امضاء مقامات دو کشور رسید.
افزایش حجم‌ مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و تاجیکستان به بیش از ۲۸۰ میلیون دلار
حقیقیان با بیان اینکه طی دو سال گذشته روابط و همکاری‌های دو کشور در همه حوزه‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری توسعه یافته، عنوان کرد: حجم مبادلات تجاری بین دو کشور از ۱۲۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۸۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت و در ۶ ماهه اول سال جاری تاکنون حدود ۱۵۰ میلیون دلار حجم روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور بوده است.
صدور خدمات فنی مهندسی به تاجیکستان به ارزش ۵۵۰ میلیون یورو
سفیر ایران در تاجیکستان خاطرنشان کرد: طی این مدت در حوزه صدور خدمات فنی مهندسی چندین قرارداد به بیش از ۵۵۰ میلیون یورو به امضاء رسیده که تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون یورو از آن اجرا شده است.
برگزاری نمایشگاه تجاری و اقتصادی ایران در تاجیکستان
حقیقیان از برگزاری شانزدهمین کمیسیون‌ مشترک بین ایران و تاجیکستان خبر داد و تصریح کرد: قرار است در آینده نزدیک نمایشگاه تجاری و اقتصادی ایران و همچنین شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در شهر دوشنبه برگزار خواهد شد.
سفیر ایران در تاجیکستان با بیان اینکه سفر آیت الله رئیسی به دعوت رسمی جناب آقای امامعلی رحمان فردا ۱۷ آبان ماه به شهر دوشنبه انجام خواهد شد، تصریح کرد: در این سفر برنامه‌های متنوعی تنظیم شده است، دیدار و گفتگو بین روسای جمهور و انجام مذاکره بین وزرا و مقامات دو کشور از جمله برنامه های آیت الله رئیسی است.
امضای اسناد همکاری میان ایران و تاجیکستان در زمینه‌های مختلف
سفیر ایران در تاجیکستان از امضای چندین سند همکاری بین دو کشور خبر داد و بیان کرد: قرار است تعدادی سند همکاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی - تجاری - صنعتی - حمل ونقل و ترانزیت - راه آهن - انرژی - ایجاد منطقه آزاد مشترک - گمرک - حوزه‌های فرهنگی - علمی - فناوری‌های نوین - ورزشی- مدیریت بحران و مبارزه با مواد مخدر به امضاء طرفین برسد.
برگزاری همایش تجاری و اقتصادی ایران و تاجیکستان با مشارکت حدود ۲۰۰ نفر کار آفرین
وی صدور بیانیه مشترک روسای جمهور را از دیگر برنامه‌های این سفر برشمرد و گفت: از جمله دیگر برنامه‌های قابل توجه تنظیم شده برای این سفر برگزاری همایش مشترک تجاری و اقتصادی با حضور روسای جمهور دو کشور با مشارکت حدود ۲۰۰ نفر از فعالان و کارآفرینان اقتصادی ایرانی و تاجیک است.
  • نویسنده :
  • منبع :