19 دی: رییس جمهور ونزوئلا در جریان بودن مذاکراتی مخفیانه با آمریکا برای بهبود روابط میان دو کشور را تایید کرد.
«نیکولاس مادورو» رییس جمهور ونزوئلا امروز گفت که دولت این کشور به گفت‌وگوهای مخفیانه با واشنگتن ادامه می‌دهد که روند آن از سوی «خورخه رودریگز» رییس مجمع ملی ونزوئلا هدایت می‌شود.
خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که مادورو گفت: «رییس مجمع ملی که رییس شرکت "ونزوئلای شما" است، ریاست کمیسیون مذاکرات با آمریکا را بر عهده دارد. این مذاکرات غیرعلنی است. پس لطفا به طور علنی درباره آن صحبت نکنید.»
وزارت خزانه‌داری آمریکا در اکتبر اعلام کرد که معافیتی شش ماهه برای کاهش تحریم‌های آمریکا علیه صنایع نفت‌وگاز ونزوئلا وجود دارد که تنها در صورت عمل کردن کاراکاس به تعهداش ذیل نقشه راه انتخاباتی و دیگر تعهداتش راجع به شهروندانی که به طور غیرقانونی بازداشت شده‌اند، اجرایی خواهد شد. مادورو در پاسخ، آمادگی خود برای ازسرگیری روابط با آمریکا و لغو کامل تحریم‌ها را اعلام کرد.
روزنامه اسپانیایی ال پاییس، در ژوئن گزارش داده بود که رودریگز در قطر دیداری مخفیانه با مشاور «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا برای ایجاد کانالی مستقیم به منظور تعامل میان دو کشور داشته است.
رودریگز در ماه آوریل گفت که کاراکاس از سال ۲۰۱۵ که دولت «باراک اوباما» رییس جمهور وقت تحریم‌هایی را علیه ونزوئلا اعمال کرد، ۲۳۲ میلیارد دلار از دست داده است. اوباما، ونزوئلا را یک تهدید امنیت ملی عنوان کرده و به وزارت امور خارجه آمریکا دستور داد که دارایی‌های خارجی چندین مقام ونزوئلایی را مسدود کند. واشنگتن از آن پس، تحریم‌ها علیه این کشور آمریکای لاتین را گسترش داده است.
در حال حاضر، ۹۳۰ تحریم علیه ونزوئلا اجرایی می‌شود که در مجموع، خسارت آن‌ها به اقتصاد ونزوئلا ۶۴۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :