19 دی: بارش سنگین باران و طغیان رودخانه‌ها در شمال فرانسه باعث جاری شدن سیل، تخلیه ساکنان مناطق مختلف و اعلام وضعیت قرمز در بیش از یکصد شهر شد.
به گزارش رویترز، حدود ۲۰۰ مدرسه در شمال فرانسه تعطیل شده و لازم است برخی از ساکنان با بالگرد از محل زندگی خود خارج شوند.
یک کشاورز ۳۲ ساله با اشاره به اینکه در پنج روز گذشته ۶۰ سانتی‌متر باران باریده و دام و احشام مرزعه‌اش با سیل مواجه شده‌اند، گفت: اوضاع فاجعه‌آمیز است.
وی افزود: ما مجبور هستیم که منتظر قطع بارش‌ها و کاهش سطح سیلاب بمانیم تا بعد از آن بتوانیم میزان کلی خسارت را ارزیابی کنیم. اما بسیاری از ماکیان را از دست داده و خسارت‌های مالی زیادی داشته‌ایم.
کریستوف بشو وزیر محیط زیست فرانسه گفت که ده‌ها شهر این کشور در وضعیت فاجعه قرار دارند.
به گفته وی، کسب و کارها و صاحبان خانه‌ها می‌توانند برای جبران خسارت‌ها از پوشش بیمه استفاده کنند.
این در حالی است که فرانسه هفته گذشته نیز به دلیل طوفان «کیارن» که غرب اروپا را درنوردید با وضعیت نامطلوبی مواجه بود. این طوفان بخش‌های زیادی از انگلیس، فرانسه، بلژیک، هلند و ایتالیا را تحت تاثیر قرار داد.
منابع خبری فرانسه اعلام کردند که برق یک میلیون و ۲۰۰ هزار ساختمان در این کشور قطع شده و برای مناطق نورماندی و بریتانی در شمال غرب فرانسه هم هشدار قرمز آب‌وهوایی صادر شد. در منطقه بریتانی وزش باد با سرعت ۲۰۷ کیلومتر بر ساعت گزارش شدند.
دانشمندان زیست محیطی بر این باورند که تغییرات آب و هوایی باعث شدت بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب‌های بیشتری در اروپا خواهد شد.
  • نویسنده :
  • منبع :