19 دی: رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفر داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس با همه سلایق بودند که ۱۴ درصد آنها عدم تایید و ۱۴ درصد عدم احراز شدند، گفت: البته عدم احراز و عدم تایید به معنای رد صلاحیت نیست.
محمدتقی شاهچراغی روز شنبه و در آخرین روز نام نویسی انتخابات ششم مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه نام نویسی از داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری عصر امروز به پایان می رسد، اظهار داشت: ۱۸ آبان ماه هم پایان بررسی صلاحیت های داوطلبان محلس شورای اسلامی بود.
وی درباره روند بررسی صلاحیت های انتخابات مجلس گفت: از فردا (۲۱ آبان ماه) به مدت چهار روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر می توانند با مراجعه به سامانه وزارت کشور اعتراض خود را ثبت کنند.
رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه در این مرحله پنج دستگاه ذیصلاح ( وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان ثبت احوال، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و قوه قضاییه) بررسی ها را رسیدگی کردند، این نکته را متذکر شد که این نتایج به معنای رد صلاحیت نیست بلکه عدم تایید و عدم احراز است.
شاهچراغی گفت: هیات های اجرایی بر اساس قانون به وظایف خود عمل کردند و پس از مهلت چهار روزه برای رسیدگی به اعتراضات نتایج اعلام می شود.
معاون سیاسی وزیر کشور اعلام کرد که ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفر داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با همه سلایق بودند که از میان ۱۴ درصد عدم تایید و ۱۴ درصد عدم احراز شدند، البته عدم احراز و عدم تایید به معنای رد صلاحیت نیست.
شاهچراغی گفت: برابر قانون بعد از پایان رسیدگی به بررسی صلاحیت های داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی هیات های اجرایی به مدت دو روز یعنی ۱۹ و ۲۰ آبان برابر قانون موظف هستند به داوطلبان اطلاع رسانی کنند.
وی ادامه داد: از فردا یکشنبه ۲۱ آبان به مدت چهار روز داوطلبانی که عدم تایید و عدم احراز از سوی هیات اجرایی گرفتند، می توانند به سامانه وزارت کشور مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند.
رئیس ستاد انتخابات کشور بیان داشت: در ادامه، اعتراضات به هیات نظارت استان ها برای رسیدگی ارایه می شود و البته داوطلبانی که مایل هستند دلایل عدم تایید و عدم احراز خود را داشته باشند می توانند به صورت حضوری مراجعه کنند و فرمانداران به عنوان روسای هسته های اجرایی مکلف هستند اسناد و مدارک عدم تایید و عدم احراز را به داوطلبان ارایه کنند.
اعتراضات طی ۵۰ روز رسیدگی می شود
معاون سیاسی وزیر کشور اضافه کرد: بعد از ارایه مدارک و ثبت اعتراض هیات های نظارت استانی با هماهنگی نظارت مرکزی موظف هستند در طول ۵۰ روز رسیدگی کنند ‌و پاسخ دهند.
شاهچراغی به نکته دیگری هم اشاره کرد و آن اینکه اگر داوطلبی در هیات نظارت مجدد عدم تایید یا عدم احراز گرفت می تواند به شورای نگهبان اعتراض خود را بیان کند که در قانون آمده است.
وی افزود: برابر قانون هیات های اجرایی از بین معتمدین که ۳۰ نفر هستند و به هیات نظارت معرفی شده اند، تشکیل جلسه دهند. همچنین هشت نفر به عنوان متعمد انتخاب می شود که از میان مردم و کسانی که فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، علمی، اقتصادی و حقوقی محل باشند و این هشت نفر به اضافه سه نفر حقوقی شامل فرماندار، نماینده رییس دادگستری استان ‌و نماینده ثبت احوال هیات اجرایی هستند. 

  • نویسنده :
  • منبع :