19 دی: مدیرکل فرهنگی اجتماعی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده از اجرای طرح آزر در ۲۶ استان خبر داد تا سطح پوشش تحصیلی دختران و زنان روستایی و عشایری ارتقا یابد.
الهام ساوالانپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای طرح آزر (آموزش زنان روستایی) اظهار داشت: افزایش پوشش تحصیلی زنان و دختران روستایی و عشایری (بازمانده از تحصیل بالای ده سال)، فراهم کردن زمینه های رشد و شکوفایی استعدادها و توانمندی های زنان و دختران روستایی و عشایری وتوانمندسازی آنان در زمینه مهارت‌های زندگی و اجتماعی، ارتقاء کمی و کیفی شاخص‌های دسترسی به منابع و امکانات بویژه در حوزه آموزش برای زنان و دختران روستایی و عشایری از اهداف این طرح بوده است.
‌وی، کمک به تسریع در استقرار عدالت آموزشی و تربیتی در کشور را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: زمینه‌سازی برای اجرا و توسعه کمّی و کیفی پروژه‌های ویژه زنان در مناطق کمتر توسعه‌یافته با محوریت خانواده در آموزش بانوان از مواری است که در این طرح بر آن تاکید شده است.
‌به گفته ساوالانپور، نشست های آموزشی وتوجیهی برای آموزش ۹۳۹ آموزش دهنده در بخش روستایی به مدت ۴۸ ساعت برای اجرای پروژه در مناطق تحت پوشش محقق شد و در پی آن ۹ هزار و ۳۷۶ نفر از زنان و دختران روستایی بی سواد وکم سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۶۰ ساله با سواد شده اند.
وی ادامه داد: برگزاری نشست های آموزشی و توجیهی برای آموزش ۶۲۵ آموزش دهنده در بخش عشایری که موجب سوادآموزی ۶ هزار و ۲۵۰ نفر از زنان و دختران عشایری بی سواد و کم سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۶۰ ساله شده است.
‌وی با بیان اینکه در مجموع ۲۶ استان در سراسر کشور مشمول اجرای این طرح شده اند، اظهار داشت: ۱۴ استان در مناطق روستایی از جمله آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، شهرستان های تهران، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، مازندران، هرمزگان، همدان بوده است، همچنین ۱۲ استان در مناطق عشایری شامل آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، چهار محال بختیاری، خراسان شمالی، خراسان رضوی، فارس، کرمان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و زنجان، حیطه اجرای طرح آزر بوده اند.
‌به گفته ساوالانپور، شناسایی زنان و دختران کم سواد و بی سواد در مناطق روستایی، شناسایی، ثبت نام و تشکیل بانک اطلاعات و سامانه سوادآموزی ویژه روستائیان با درج تمام اطلاعات استان –شهرستان و روستا با اطلاعات فردی در سامانه سوادآموزی قبل از اجرای طرح انجام شد.
مدیرکل فرهنگی اجتماعی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان وخانواده تاکید کرد: علاوه بر آموزش های حضوری، آموزش از راه دور (آموزش تلویزیونی) در تعدادی از استان ها و شهرستان‌هایی که امکان‌پذیر بود، مورد تاکید بوده و در خصوص محتوا گلچینی از مطالب مجموعه کتاب‌های آموزش - فرهنگی ویژه زنان و دختران روستا و عشایر که با همکاری معاونت ریاست جمهوری تهیه وتدوین شده است، همراه با راهنمای آموزش در اجرای این طرح به کار گرفتن شده است.
وی عنوان کرد: با توجه به تجربه ی موفقی که در این طرح داشتیم در صدد هستیم که دور دوم اجرای طرح آزر را در سال جاری به انجام رسانده و از ظرفیت کسانی که در دور اول آموزش دیده اند نیز به عنوان آموزشگران، در کنار مربیان اصلی استفاده کنیم تا آموخته های این افراد تثبیت شده و ظرفیت مربیان در طول زمان افزایش پیدا کند.
  • نویسنده :
  • منبع :