19 دی: رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران اعلام کرد: باغداران برای دریافت شناسنامه باغ یا محصولات خود به سامانه «سبک» مراجعه کنند.

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران با اشاره به اینکه محصولات باغی شناسنامه دار می‌شوند، گفت: باغداران می‌توانند با گوشی موبایل، کامپیوتر و یا لپ تاپ شخصی وارد سامانه «سبک» سامانه جامع نظام صنفی کشور به آدرس (http://old.sabak.org/) شوند و باغ و محصول خود را ثبت کنند.
او افزود: پس از آنکه باغدار و تولیدکننده اطلاعات اولیه را وارد کرد، یکی از کارشناسان معرفی شده در سامانه را انتخاب کرده و پیامکی مبنی بر معرفی کارشناس دریافت می‌کند.
رئیس اتاق اصناف کشاورزی در ادامه داد: با توافق و هماهنگی باغدار، کارشناس از زمین یا باغ بازدید کرده و اطلاعات مربوطه و مواردی مانند محل، مساحت، نوع آب و حتی شیب زمین را در صفحه مخصوص سامانه بارگذاری می‌کند.
پیشه‌ور افزود: علاوه بر مشخصات زمین، کارشناس اطلاعات مربوط به چاه، ساختمان، سن و اندازه درختان، نوع کود و سم مورد استفاده و … را ثبت کرده و همه موارد با منابع دیگری از جمله تصاویر ماهواره‌ای تطبیق داده شده و بارگذاری می‌شود.
او تصریح کرد: پس از ثبت این اطلاعات، پروانه محصول برای یک سال صادر می‌شود و این موارد هر سال رصد می‌شود تا تغییرات احتمالی بررسی و ثبت شوند.
به گفته رئیس اتاق اصناف کشاورزی، باغداری که این پروانه را دریافت کند، می‌تواند شناسه ۱۸ رقمی مختص آن محصول را دریافت کرده و روی محصول درج کند.
پیشه ور تصریح کرد: طبق قانون، خدمات عمومی و دولتی تنها به محصولات و باغدارانی ارائه می‌شود که این پروانه را اخذ کرده باشند.
  • نویسنده :
  • منبع :