19 دی: فرایند رسیدگی به درخواست مجدد آن دسته از داوطلبانی که عدم تایید و احراز صلاحیت شدند، از امروز ۲۱ آبان ماه آغاز شده است و معترضان می تواند از طریق سامانه وزارت کشور اقدام کنند.
با پایان ثبت نام نهایی دواطلبان دوازدهمین دوره انتخابات در سوم آبان ماه امسال، بررسی صلاحیت‌های داوطلبان به مراجع پنج‌گانه ارسال شد و وزارت کشور و این پنج دستگاه شامل (وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان ثبت احوال، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و قوه قضاییه) صلاحیت‌های داوطلبان را تا ۱۳ آبان بررسی کردند و با انجام استعلام‌ها این فرایند به اتمام رسید.
سپس نتایج استعلام‌ها از ١۵ آبان ماه به هیات‌های اجرایی مراکز فرمانداری‌های حوزه انتخابیه ابلاغ و در روز های ۱۹ و ۲۰ آبان به داوطلبان اعلام شد.
«محمدتقی شاهچراغی» معاون سیاسی وزیر کشور هم اعلام کرد: از بین ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفر داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با همه سلایق ، ۱۴ درصد عدم تایید و ۱۴ درصد عدم احراز شدند که البته عدم احراز و عدم تایید به معنای رد صلاحیت نیست و داوطلبان معترض از امروز یکشنبه ۲۱ آبان به مدت چهار روز می‌توانند به سامانه وزارت کشور مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند.
همچنین بر اساس ماده ۶١ قانون انتخابات داوطلبانی که عدم تایید و احراز شدند، می‌توانند اعتراض خود را به شکل کتبی به فرمانداری‌های مراکز حوزه ارایه دهد و سپس این اعتراض‌ها تسلیم هیات نظارت استان می‌شود تا مورد بررسی قرار گیرد.
بعد از ارایه مدارک و ثبت اعتراض، هیات‌های نظارت استانی با هماهنگی نظارت مرکزی موظف هستند در طول ۵۰ روز رسیدگی کنند ‌و پاسخ دهند و اگر داوطلبی در هیات نظارت مجدد عدم تایید یا عدم احراز گرفت می‌تواند به شورای نگهبان اعتراض خود را بیان کند که در قانون آمده است.
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفند برگزار می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :