19 دی: سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: فرایند بررسی اعتراض داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در هیات نظارت استان تحت هیات مرکزی نظارت از ۲۵ آبان ماه شروع می‌شود و طی دو مرحله تا ۲۰ بهمن ماه ادامه دارد.
محسن اسلامی در تشریح آخرین وضعیت و فرآیند برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: بر اساس قانون، فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس در هیات های اجرایی به پایان رسیده و در پایان روز ۱۸ آبان ماه نتایج بررسی و صورت جلسه های تنظیم شده از سوی هیات های اجرایی به ستاد انتخابات وزارت کشور ارسال شده است.
وی افزود: این مستندات برای هیات نظارت ارسال شده و نتایج بررسی های انجام شده در تاریخ های ۱۹ و ۲۰ آبان ماه از طریق فرماندار مرکز حوزه به صورت پیامکی - تلفنی یا پستی به داوطلبان ابلاغ شده است.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه داوطلبان به محض دریافت ابلاغ می‌توانند به صورت شخصی به فرمانداری مرکز حوزه مراجعه و مستندات عدم احراز  یا عدم تایید را درخواست کنند، گفت:  فرماندار مرکز حوزه ملزم هست مستندات عدم احراز یا عدم تایید را به فرد داوطلب مورد نظر اعلام کند که این بر اساس قانون انجام می‌شود.
اسلامی تصریح کرد: در ادامه چنانچه داوطلب نسبت به نتیجه بررسی صلاحیت در هیات اجرایی معترض باشد، بر اساس قانون از ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه جاری می تواند از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۸:۰۰ به صورت الکترونیکی به سامانه پنجره واحد وزارت کشور مراجعه کند و وارد لینک خدمت شورای نگهبان شده و ثبت اعتراض داشته باشد.
وی با تاکید بر اهمیت ثبت اعتراض در پنجره واحد وزارت کشور، گفت: فرایند بررسی اعتراض‌ها در هیات نظارت استان تحت هیات مرکزی نظارت از ۲۵ آبان ماه شروع می‌شود و تا ۱۴ دی ماه ادامه دارد. سپس هیات نظارت استان اعلام نظر خواهد کرد و چنانچه داوطلب نسبت به نتیجه بررسی اعتراض مجدد داشته باشد نظر خود را ثبت می‌کند و مجددا در مدت زمان ۳۰ روز این اعتراض فرد در شورای نگهبان بررسی می شود.
وی افزود: بر اساس قانون شورای نگهبان از ۲۰ دی ماه تا ۱۹ بهمن ماه به موضوع اعتراض‌ها ورود خواهد کرد.
سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور درباره اعلام نتایج هیات‌های اجرایی در مورد احراز و یا عدم احراز صلاحیت داوطلبان و برخی تبلیغات مغرضانه تصریح کرد: هیات‌های اجرایی یک ترکیب مشترک حقوقی و مردمی هستند که سه نفر از ارکان حقوقی شامل فرماندار، رییس ثبت احوال و نماینده دادگستری به همراه  هشت تن از معتمدین مردم در آن حضور دارند و این هیات ها یک شخصیت مستقل دارند.
وی تاکید کرد: هیات های اجرایی بررسی صلاحیت‌ها را  انجام می دهند و بر اساس تبصره ماده ۶۰ رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس باید مستند به قانون و بر اساس مدارک و اسناد معتبر باشد. هیات های اجرایی در سراسر کشور به صورت منظم و بر اساس استعلام ها از پنج دستگاه فراجا، دادستانی، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و ثبت احوال کشور و بررسی های محلی در مورد افراد تشکیل جلسه داده و اعلام نتیجه کرده اند.
اسلامی همچنین با اشاره به اینکه در قانون جدید انتخابات به موضوع عدم تایید و عدم احراز در مورد هر داوطلب اشاره شده است، گفت: عدم احراز بر می گردد به داوطلبانی که نقص پرونده داشته اند و عمده این موارد هم برمی گردد به بند ۹ ماده ۳۱ قانون که اشعار می دارد داوطلب می بایست سابقه پنج سال فعالیت اجرایی، آموزشی و یا پژوهشی را ارائه کند که برخی افراد اطلاعات مورد نظر را در هنگام ثبت نام درست بارگذاری نکرده اند.
وی افزود: بر همین اساس شرایط احراز برای هیات های اجرایی شکل نگرفته و چنانچه داوطلب اعتراض دارد می باید آن را در هیات نظارت ثبت کند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: بر اساس قانون، چنانچه اگر برای فردی که از سوی  هیات های اجرایی عدم احراز و یا عدم تایید صادر  شده اعتراض ثبت نکند بررسی انجام نخواهد شد و هرگونه بررسی اعتراض منوط به ثبت آن از سوی داوطلب نمایندگی مجلس است.
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۲۹۰ نماینده برای یک دوره چهارساله و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برای انتخاب ۸۸ عضو این مجلس برای یک دوره هشت ساله روز جمعه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می شود.
  • نویسنده :
  • منبع :