19 دی: طبق لایحه برنامه هفتم سازمان برنامه و بودجه با همکاری برخی دستگاه‌ها نسبت به تأمین زیرساخت‌های یکپارچه برای استفاده از برخی زیست‌بوم فناوری‌ها از جمله هوش مصنوعی اقدام خواهد کرد.
نمایندگان در نشست علنی امروز دوشنبه - ۲۲ آبان - به بررسی موادی از لایحه برنامه هفتم توسعه که از کمیسیون تلفیق ارجاع شده بود، پرداختند.
سید جلیل میرمحمدی در مخالفت با جزء ۲ اصلاحی ماده ۹۷ لایحه برنامه هفتم توسعه ارجاعی از کمیسیون تلفیق اظهاراتی در تذکری اعلام کرد: با وجود طرح تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف، همکاری خوبی با هیأت تحقیق و تفحص نمی شود.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده میبد اظهار کرد: امورات وقف مجوز می‌خواهد و به دوستان نظارت هم گفتم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم. نخستین جلسه هماهنگی این موضوع نیز برگزار شده است.
دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس هم در موافقت با این تبصره اظهار نظر کرد و در ادامه در تذکری خواهان رسیدگی به وضعیت آب مردم شمال سیستان و بلوچستان شد.
در ادامه این جزء (جزء ۲ اصلاحی ماده ۹۷ لایحه برنامه هفتم ارجاعی از کمیسیون تلفیق مجلس) به رأی گذاشته شد که به تصویب رسید و به شرح زیر است:
ماده ۹۷- جزء ۲- مؤسسات و مراکز پژوهشی وابسته به دستگاه های اجرایی موضوع ماده یک این قانون به استثنای قوه قضائیه و قوه مقننه و وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند تا پایان برنامه حداقل ۲۰ درصد ظرفیت اولویت های پژوهشی سالانه خود و موضوع های جهاد تبیین را با ثبت در سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) از طریق پایان نامه ها و رساله های دانشجویی دانشجویان آن دستگاه یا دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بسیج اساتید به انجام برسانند.
مرکز جذب هیأت علمی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکلف است در فرایند جذب اعضای هیأت علمی برای محققانی که در حوزه یادشده فعالیت پژوهشی کرده اند، امتیاز لازم را لحاظ کند. موضوع های محرمانه مشمول این حکم نیست.
در ادامه نمایندگان وارد بررسی بند «ث» اصلاحی ماده ۹۹ لایحه برنامه هفتم توسعه ارجاعی از کمیسیون تلفیق مجلس پرداختند.
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس پیش از رأی گیری درباره این بند اظهار داشت: اینکه در این متن در داخل پرانتز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نمایندگی از دولت مکلف به تهیه آیین نامه شده است، باید برداشته شود و به عبارت «سازمان مکلف است با همکاری دستگاه های ذی ربط» تغییر کند چون چند وزارتخانه با این ماده مرتبط هستند.
در نهایت این بند با موافقت دولت و کمیسیون تلفیق مجلس با اعمال اصلاحات لازم به رأی گذاشته شد که به تصویب رسید و به شرح زیر است:
ماده ۹۹- بند «ث» - سازمان با همکاری دستگاه های ذی ربط مکلف است با هدف تأمین زیرساخت یکپارچه مورد نیاز در جهت بهبود زیست بوم فناوری در حوزه های پیشران و اقتدار آفرین، جذب و توانمندسازی نخبگان و تسهیل دسترسی به زیرساخت ها با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت های قانون جهش تولید دانش بنیان، در حوزه های زیر در سقف بودجه مصوب اقدامات لازم را انجام دهد:
۱. هوش مصنوعی
۲. بار الکتریکی (کوانتوم)
۳. زیست مهندسی
۴. مواد و ساخت پیشرفته
۵. ریزفناوری و میکروالکترونیک
۶. فناوری های عصبی، مغز و علوم شناختی
آیین نامه اجرایی این بند ظرف ۳ ماه توسط سازمان با همکاری دستگاه های ذی ربط تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
  • نویسنده :
  • منبع :