۱۹ دی: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم وقف معیشت و مسکن را نیاز جامعه امروز دانست و گفت: با توجه به تحریم‌ها و شرایط نامناسب اقتصادی، مسئله معیشت و مسکن مردم در دستور کار قرار سازمان اوقاف گرفته است.

نشست خبری حجت الاسلام عباس اسکندری با اصحاب رسانه پیرامون طرح سوگواره «بصیرت عاشورایی» در خصوص تشریح ویژه برنامه‌های محرم در جوار امامزادگان استان قم قبل از ظهر پنج‌شنبه برگزار شد.

وی در این جلسه با تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم اظهار داشت: بحث عزاداری سیدالشهدا(ع) پس از شهادت ایشان تا امروز با هر سختی که بوده ادامه داشته و ادامه پیدا خواهد کرد زیرا امام حسین(ع) با قیام خود حیات اسلام را تضمین کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به توصیه امام راحل که «محرم و صفر را زنده نگه دارید که مایه حیات اسلام است»، افزود: در زیارت عاشورا نیز از سیدالشهدا(ع) به عنوان «ثارالله» نام برده شده زیرا خون ایشان مایه حیات و جاری در رگ‌های اسلام است که اجازه کهنه شدن به دین، افسردگی و دوری از عرصه سیاسی به امت نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه در سال جاری با وجود کرونا عزاداری‌ها محدودتر خواهد شد، گفت: با هماهنگی میان دستگاه‌های متولی امر عزاداری و ستاد ملی مقابله با کرونا دو بحث عزاداری و سلامت مردم را مورد توجه قرار می‌دهیم و عزاداری‌ها را با رعایت کامل مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در محیط‌های امامزادگان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مباحث بهداشتی و در فضای باز برپا می‌کنیم.

حجت الاسلام اسکندری با بیان اینکه در سال جاری تبلیغات محیطی را پررنگ‌تر در امامزادگان و مساجد و محیط‌های شهری خواهیم داشت، گفت: از هفتم محرم تا روز عاشورا گروه‌های مردمی با خودروهای سیاه پوش و پخش سخنرانی‌ها و مداحی‌هایی در فضای شهر به صورت فعال تردد می‌کنند تا فضای شهر حس معنوی به خود بگیرد.

وی با بیان اینکه امسال استفاده از رسانه‌ها را در اولویت کاریمان قرار دادیم، افزود: ۱۴ برنامه ما از طریق رسانه ملی پخش می‌شود و حدود ۲۵ مبلغ فعال در فضای مجازی برنامه‌های تبلیغی را ارائه خواهند داد.

توزیع چهار هزار بسته معیشتی از سوی اداره کل اوقاف در ماه محرم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اینکه در دهه ولایت ۲۵۰۰ بسته معیشتی و ۱۸ هزار پرس غذای گرم تحت عنوان تبرکات علوی از سوی اداره کل اوقاف استان قم میان خانوار کم درآمد توزیع شد، گفت: حدود چهار هزار بسته معیشتی نیز در ماه محرم توزیع خواهیم کرد و توزیع غذای گرم را نیز خواهیم داشت و تا پایان ماه صفر دو مرحله بسته معیشتی میان خانوار کم درآمد توزیع می‌کنیم.

وی در مورد وقف علمی مد نظر مقام معظم رهبری نیز گفت: اساتید حوزه و دانشگاه و مسئولان پارک‌ علم و فناوری و رسانه‌ها باید در این زمینه پای کار بیایند و نیاز جامعه را تشریح کنند و ما از آنان حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

 

وقف معیشت و مسکن، نیاز جامعه امروز است

حجت الاسلام اسکندری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگار ۱۹ دی مبنی بر اینکه نیاز وقفی امروز جامعه از نظر شما چیست؟ اظهار داشت: با توجه به تحریم‌ها و شرایط نامناسب اقتصادی، مسئله معیشت و مسکن مردم در دستور کار قرار گرفته و به این منظور رایزنی‌هایی با بنیاد مسکن و مستضعفان انجام گرفته تا مسکن‌های ارزان قیمت یا اجازه‌ای را در اختیار نیازمندان قرار دهند اما این امر هنوز نهایی نشده است.

وی ادامه داد: رویکرد جدید ما سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان در بخش‌های مختلف به منظور اشتغالزایی و تأمین پشتوانه مالی برای برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است لذا برنامه‌هایی در زمینه مشاغل خانگی و کارهای خوشه‌ای کوچک در بقاع امامزاده‌های محلات داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: امامزاده سید معصوم و جمال الدین(ع) (در جاده اراک) دو پایگاه اداره کل اوقاف قم برای آموزش در نظر گرفته شده که به عنوان مثال با در اختیار قرار دادن ابزار و دستگاه‌ها، ۴۰ نفر در امامزاده سید معصوم آموزش گوهر تراشی را فرا می‌گیرند سپس کمک هزینه‌ای در اختیار آنان قرار می‌دهیم که در خانه به فعالیت خود ادامه دهند و در مورد عرضه آثارشان نیز برنامه‌هایی داریم.

وی ادامه داد: اگر این طرح موفقیت آمیز باشد تا پایان سال ۴۰۰ نفر در رشته‌های مختلف به اشتغال مشغول می‌شوند.

حجت الاسلام اسکندری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در تولید برق یکی از اقدامات ما است، افزود: به این منظور پنل های خورشیدی برق در برخی امامزاده‌ها گذاشته شده که در هفته دولت افتتاح می‌شود و در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری و پرورش ماهی هم ورود پیدا می‌کنیم.

هیچ فوتی کرونایی در قبرستان‌های داخل شهر خاک نشده است

وی در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار ۱۹ دی مبنی بر اینکه مطرح می‌شود که فوتی‌های کرونایی در داخل امامزاده علی بن جعفر(ع) دفن می‌شوند آیا درست هست؟ گفت: حتی یک مورد تدفین کرونایی در آرامستان های داخل شهر نداشتیم؛ از ابتدای شناسایی این ویروس در قم، با ستاد مبارزه با کرونا به نتیجه رسیدیم در داخل شهر مطلقاً کرونایی دفن نشود و حتی به کسانی که قبر در داخل شهر داشتند اجازه تدفین ندادیم و باید گواهی پزشکی قانونی را مبنی بر فوت طبیعی می‌آوردند و حتی گفته شد که باید قید شود که شخص بر اثر کرونا فوت نکرده و این برگه روی همه پرونده‌ها موجود است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در پاسخ به سؤال خبرنگار ۱۹ دی که وقف‌های ۹۹ ساله حدود ۱۲۰ سال پیش خیلی باب بوده، هم اکنون مدت آن به اتمام رسیده، چقدر از این زمین‌های وقفی را به صاحبانشان برگردانده شده؟ گفت: یکی از وظایف عمده و محوری ما حفظ عین موقوفات است و موارد این‌چنینی را به صاحبانشان برمی‌گردانیم.

وی در مورد گرانی قیمت قبرهای داخل شهر و چرایی خاک‌سپاری در آن‌ها نیز گفت: صحن‌های امامزادگان مکان عمومی قبرستان نیست بلکه ملک امامزاده است و نباید کسی در آن دفن شود اما مردم به دلیل اعتقادات مذهبی که درست هم هست، می‌خواهند کنار امامزادگان دفن شوند و کسی که تمایل دارد باید قیمت در نظر گرفته شده را بپردازد.

حجت الاسلام اسکندری در مورد خاک‌سپاری با قیمت‌های نجومی در شیخان قم نیز گفت:‌ شیخان نیز بقعه و محل دفن اولیای اللهی است و قبرستان عمومی نیست اما کسانی تمایل به خاک‌سپاری در این بقعه دارند که اعلام کردیم دیگر قبری برای فروش در آنجا نیست و ظرفیت‌ها تکمیل است و تنها کسانی که از قبل قبری را خریداری کردند می‌توانند در این مکان تدفین شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که قیمت گذاری‌ها کجا صورت می‌گیرد نیز گفت:‌ کمیته‌ای وجود دارد که قیمت‌ها را با توجه به نیازهای امامزاده‌ها تعیین می‌کنند زیرا ما موقوفاتی برای اداره امامزاده‌ها نداریم و قم در مقایسه با قبرهای حرم امام رضا (ع) و شاه عبدالعظیم تهران کمتر دریافت می‌کند.

از همه دنیای اسلام تمایل به خاک‌سپاری در قم دارند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: از همه دنیای اسلام تمایل به خاک‌سپاری در قم دارند و ما اعلام کردیم که قبر داخل شهر نداریم.

  • نویسنده :
  • منبع :