19 دی: سفیر ایران در جمهوری آذربایجان از افزایش ۱۵ درصدی ترانزیت بین ایران و جمهوری آذربایجان طی ماه‌های اخیر خبر داد.
سید عباس موسوی روز چهارشنبه در نشست با رئیس اتاق مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در اردبیل، ضمن ابراز رضایت از فصل جدید روابط تهران و باکو افزود: جمهوری آذربایجان به دلیل داشتن اشتراکات فرهنگی و روابط دیرینه با جمهوری اسلامی به عنوان یکی از همسایگان مهم ایران در منطقه محسوب می‌شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: به رغم برخی تنش‌های ناخواسته گذشته، در ماه‌های اخیر روابط دو کشور رو به توسعه بوده است به طوری که در این مدت شاهد افزایش حجم مراودات تجاری و ترانزیت بین دو کشور بودیم.
این دیپلمات کشورمان با یادآوری نقش استان اردبیل در سیاست همسایگی دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: بزودی چند پروژه مشترک حمل و نقل و انرژی با حضور مقامات عالی دو کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه مناسبات سیاسی و همکاری‌های اقتصادی تهران و باکو روند رو به رشدی داشته است، به دیدار روسای جمهور دو کشور در تاشکند اشاره کرد و گفت: امیدواریم نتیجه روندی که آغاز شده به نفع هر دو کشور باشد.
رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان هم در این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌های سفیر جمهوری اسلامی در بسترسازی و تقویت روابط ایران و آذربایجان ابراز امیدواری کرد اجرای مصوبات اخیر کمیسیون اقتصادی دو کشور در جهت حفظ منافع ملی و بین المللی برای کشورمان در اولویت اساسی قرار بگیرد.
وی با اشاره به کریدور جهانی شرق به غرب بر لزوم استفاده از این ظرفیت تاکید کرد و گفت: ۳۸۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان و وجود پایانه مرزی بیله‌سوار ظرفیت خوبی برای توسعه مراودات اقتصادی استان اردبیل با جمهوری آذربایجان است و امیدواریم از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.
پیرموذن ادامه داد: تفاهم نامه‌هایی درباره توسعه گمرک، تعرفه ترجیحی، تردد مسافری و ایجاد بندر خشک در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان تصویب شده است که به دنبال اجرای این تفاهم نامه‌ها هستیم.
  • نویسنده :
  • منبع :