19 دی: وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با راشا تودی صراحتا اعلام کرد که ایران، لبنان و حزب‌الله خواستار جلوگیری از یک جنگ گسترده در منطقه هستند و در عوض آمریکا صرفا با «توقف‌های بشردوستانه» موافقت می‌کند.
 نگرانی‌هایی در خصوص افزایش و تشدید تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و جنبش جماس وجود دارد. مقامات صهیونیستی تهدید کرده‌اند که بیروت، پایتخت لبنان را به روش مشابه غزه بمباران می‌کنند و در عین حال برخی از جنگ‌طلبان آمریکایی نیز خواستار حمله به ایران شده‌اند.
اما با این حال، روسیه نظر متفاوتی دارد و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه این کشور معتقد است که ایران و لبنان در این درگیری‌ها نقشی نداشته و خواستار جلوگیری از گسترش این جنگ هستند.
او با اشاره به ادعاهای مقامات آمریکایی که ایران را مقصر بمباران پایگاه‌های آمریکایی می‌دانند، بیان کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند که برخی گروه‌های مسلح حامی ایران در سوریه و عراق در تلاشند تا حملاتی را به پایگاه‌های نظامی آمریکایی انجام دهند. چنین ادعاهایی تازه نیستند. حضور پایگاه‌های نظامی در سوریه مشخصا غیرقانونی و در عراق سوال برانگیز است.
وی افزود: درحالیکه درگیری‌های مرزی بین نیروهای اسرائیلی و حزب‌الله که متعهد به دفاع از آرمان فلسطین است، رخ داده، اما اظهارات اخیر سید حسن نصرالله نشان داد که حزب‌الله لبنان هیچ تمایلی برای یک جنگ گسترده ندارد.
لاوروف تاکید کرد: به طور کلی من معتقدم که ایران و لبنان دخالتی در این درگیری ندارند و این کشورها نمی‌خواهند بخشی از این درگیری و تحرکات باشند. اما ایالات متحده احتمالا می‌خواهد بحران غزه از این منطقه فراتر برود.
او ضمن اشاره به نقش آمریکا در این درگیری افزود: هنگامی که صحبت از درگیری فلسطین-اسرائیل می‌شود، ایالات متحده صرفا با توقف‌های بشردوستانه بدون انجام وظایفی دیگر موافقت می‌کند. به نظر می‌رسد آمریکا در حال حاضر مایل نیست اقدامی به جز توقف‌های بشردوستانه انجام دهد.
به گفته او، به لحاظ تاریخی ایجاد کشور فلسطینی اجتناب ناپذیر است.
وزیر خارجه روسیه در ادامه اظهاراتش بیان کرد: در نشست گروه ۲۰ بیانیه‌ای با اجماع سران به تصویب رسید؛ بیانیه‌ای که در آن روسیه را محکوم نمی‌کند و حتی در مورد بحران اوکراین و دیگر درگیری‌ها در جهان نامی از روسیه به میان نمی‌آید. همچنین، محبوب‌ترین موضوع در این نشست این بود که آفریقا دیگر نمی‌خواهد قاره‌ای بسیار غنی باشد و از ثروتی که دارد، بهره نبرد. به عبارتی، آن‌ها می‌خواهند خودشان از منابعی که دارند استفاده کنند.
سرگئی لاوروف خاطر نشان کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد دو بار قطعنامه روسیه را برای دسترسی به آتش‌بس در درگیری مداوم و جنگ غزه رد کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :