19 دی: گروهی دو حزبی از سناتورهای آمریکایی با ارائه قطعنامه‌ای با مطرح کردن ادعاهایی درباره نقش ایران در هدف قرار گرفتن نظامیان و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه از سوی نیروهای مقاومت به دنبال حمایت‌های آن از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، خواستار تشدید اقدامات دولت آمریکا علیه ایران شدند.
گروهی دو حزبی از سناتورهای آمریکایی روز سه‌شنبه قطعنامه‌ای را ارائه کرده‌اند که خواستار اتخاذ موضع سختگیرانه دولت آمریکا علیه ایران است، از جمله اقدامات نظامی بیشتر در پی تداوم حملات به نظامیان و پایگاه‌های آمریکایی در منطقه «توسط ایران و نیروهای نیابتی آن.»
پایگاه خبری جوییش اینسایدر گزارش داد که این قطعنامه از سوی سناتورها لیندسی گراهام، ریچاد بلومنتال، دن سالیوان، کِیتی بریت، جان تون، سوزان کالینز، جکی روزن، جو مانچین و کریستن گیلیبرند ارائه شده، بر «فوریت پاسخ دادن به حملات به اسراییل و منطقه از سوی جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی آن» تاکید کرده و می‌افزاید «بازدارندگی وقتی رییس جمهور(آمریکا) تمامی گزینه‌ها را، از جمله گزینه نظامی روی میز نگه دارد، قابل اعتمادتر است.»
واشنگتن در چند روز گذشته مدعی شده است که در پاسخ به ده‌ها حمله گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های نظامی آن در منطقه، برخی پایگاه‌های نظامی منسوب به ایران و گروه‌های وابسته به آن را در سوریه هدف حملات هوایی قرار داده است.
این در حالی است که ایران پیشتر، حضور نظامی مستقل در سوریه را رد کرده و گفته بود که تنها به شکل مستشاری و با دعوت دولت قانونی سوریه، برای کمک به مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت در این کشور حضور دارد.
افزون بر این، ایران موضوع «دستور دادن» یا «کنترل» نیروهای مقاومت منطقه برای حملات تلافی‌جویانه‌شان به منافع آمریکایی در منطقه و ادعای نقش داشتن در حمله حماس به رژیم صهیونیستی را رد کرده و گفته است که تصمیم‌گیرنده خودشان هستند.
اگرچه، ایران نسبت به گسترش درگیری‌ها در جنگ غزه و تبدیل شدن آن به جنگی منطقه‌ای هشدار داده است.
این قطعنامه همچنین بر آنچه «حق اسراییل برای دفاع از خود» خوانده شده، تاکید و از موضع و اقدامات دولت برای ایجاد بازدارندگی حمایت می‌کند و از عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی می‌خواهد به مذاکرات عادی‌سازی روابط ادامه دهند.
«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که پیش از این نیز مواضع ضدایرانی زیادی اتخاذ کرده است، روز گذشته در یک کنفرانس خبری گفت «اگر آمریکایی‌ها توسط هر یک از نیروهای نیابتی در سوریه و عراق کشته شوند، از نظر ما این اقدام تحریک‌آمیزی خواهد بود که سزاوار پاسخی نظامی است» و از آمریکا خواست زیرساخت‌های داخل ایران را، از جمله تاسیسات آموزشی سپاه پاسداران و پالایشگاه‌های نفتی  ایران را هدف قرار دهد. حملات آمریکا تا کنون بر آنچه ادعا می‌شود پایگاه‌های نظامی سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی آن در سوریه است متمرکز بوده است.
گراهام گفت که آمریکا همچنین باید در صورتی که جنبش حزب‌الله لبنان حملاتش علیه رژیم صهیونیستی را گسترش دهد، پاسخ «قدرتمندانه‌ای» به ایران بدهد.
بلومنتال نیز گفت که این قطعنامه «به ایران می‌گوید ما شما را به خاطر نیروهای نیابتی‌تان پاسخگو می‌کنیم. اگر این جنگ بر اثر اقدامات حزب‌الله، نیروهای قدس یا سپاه پاسداران گسترش پیدا کند، ما شما را پاسخگو می‌کنیم.»
سناتور سالیوان نیز گفت که «حمایت دو حزبی راسخی» از تشدید تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد. او گفت که اخیرا، در دیداری با «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا موضوع تحریم‌ها را مطرح کرده بود و برداشتش این بود که این هدف، به راحتی، قابل دست‌یابی است.
بلومنتال نیز موافق بود که احتمالا، دولت تحریم‌های قوی‌تری علیه ایران اعمال خواهد کرد و مقررات تحریمی سرسختانه‌تر اجرا خواهد شد.
این نشست خبری تنها چند ساعت پیش از آن اعلام شد که دولت بایدن اعلام کرد معافیت دولت عراق از تحریم‌های ایران را برای تداوم پرداخت واردات نفتی اعلام می‌کند که با واکنش محافظه‌کاران همراه شد. مقامات دولت آمریکا تاکید دارند این پول‌ها برای مصارف بشردوستانه مورد استفاده قرار می‌‎گیرد.
در بخش دیگری از کپیتول هیل، «دیوید کوستاف» و «برد اشنایدر» در مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را معرفی کرده‌اند که وضعیت معاف از مالیات هر گروهی را که به حمایت از یک سازمان تروریستی، جمله از طریق  عرضه کالا و پول بپردازد را لغو می‌کنند.
یک سخنگوی کوستاف گفت که گروه‌هایی که از جنبش حماس حمایت کلامی می‌کنند، مشمول این لایحه نمی‌شوند.
افزون بر این، «اریک سوآلول»، «جیمی راسکین» و «سوزان وایلد» در حال تنظیم نامه‌ای درباره نامه‌ای هستند که بیانگر شدت یافتن نگرانی‌ها درباره خشونت روبه‌افزایش شهرک‌نشینان اراضی اشغالی در کرانه باختری از زمان عملیات گسترده و غافلگیرانه «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر است.
این نامه خواستار تامین «کمک‌های مالی ضروری» برای تشکیلات خودگردان فلسطین به منظور برقراری ثبات در کرانه باختری با تمرکز بر درآمدهای مالیاتی گردآوری شده توسط رژیم صهیونیستی است. آمریکا، طبق قانون، اجازه تامین مالی مستقیم تشکیلات خودگردان فلسطین در بسیاری از موارد را ندارد.
این نامه بیان می‌کند «با تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین، می‌توانیم توان آن برای اجرای قانون، حفاظت از غیرنظامیان و ایجاد بازدارندگی در قبال عوامل تندرو در کرانه باختری را افزایش دهیم.»
  • نویسنده :
  • منبع :