19 دی: پدر علم هواشناسی ایران با اشاره به ورود اولین موج پاییزی به کشور گفت: با وجود بارش‌های خوب آذرماه، اما کاهش بارندگی در پاییز امسال جبران نمی شود.
حسین اردکانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار کرد: جمعه سامانه بارشی وارد جنوب غرب ایران شده و خوزستان تا یک قسمتی از ایلام و احتمال فارس را تحت تاثیر قرار داده و شاهد بارندگی خوبی در این استان‌ها خواهیم بود.
وی ادامه داد: این سیستم کم عمق و ضعیف باعث بارندگی نسبتا خوبی در مناطق کوهستانی می شود و رگبار شدید و خوبی دارد. پس از آن به سمت هرمزگان و بندرعباس و در راستای شرق حرکت می کند و 48 و 72 ساعته از کشور خارج می شود.
وی با بیان اینکه این سامانه وارد تهران نمی شود، افزود: اما یک سیستم دیگر در همین زمان از شمال وارد شده و آذربایجان های غربی و شرقی را در برگرفته و وارد دریای خزر می شود. این سامانه بارندگی قابل توجهی دارد. سیستم مذکور مرکز ایران را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
وی بیان کرد: ولی هفته آینده موج بارشی نسبتا خوبی وارد کشور می شود که می توان گفت اولین موج پاییزی برای ماه آذر است که بارندگی نسبتا خوبی دارد و همه ایران را تا اندازه ای تخت تاثیر قرار خواهد داد. مثلا در تهران بارندگی طی روزهای دوشنبه و سه شنبه آینده خواهیم داشت که هوا را از این آلودگی شدید خارج می شود. همچنین باد نسبتا شدیدی هم خواهیم داشت و هوا چند درجه خنک می شود.
کارشناس ارشد هواشناسی گفت: این سیستم متاسفانه خیلی زود از روی منطقه ایران رد می شود تمام منطقه را می گیرد و موقتا بارندگی 48 و 72 ساعته دارد و پس از  آن از منطقه ایران خارج می شود.
اردکانی درباره پیش بینی بارش ها در آذرماه گفت: در طول آذر ماه تا انتهای پاییز ما چند سیستمی به این صورت داریم خوشبختانه می آیند و از روی منطقه رد می شوند. مثل مهر و آبان ما وضعیت بدی نخواهیم داشت و امیدوارم سومین ماه پاییز در بحث بارش ها نرمال شود گرچه نمی تواند کاهش بارندگی فصل پاییز را جبران کند.
وی با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی اعلام کرده در فصل پاییز بارش های نرمال و فرانرمال داریم، اظهار کرد: با اینکه آذر خوبی می بینم ولی نمی تواند سه ماه ما را حتی تمام مناطق نرمال یا فرانرمال برساند. شاید بارش دو تا سه استان را به نرمال برساند ولی نمی توانیم فرانرمال برساند.
وی افزود: نقشه های هواشناسی نشان می دهد در دی ماه بارندگی نرمال است، ولی درجه حرارت بالای نرمال است و هوا خیلی سرد نمی شود. اما در بهمن ماه بین 20 تا 30 بهمن توده هوای سرد از اوراسیا وارد کشور می شود که پیش بینی می کنیم دما را به زیر نرمال کاهش دهد و بیشتر نقاط کشور سرما را کاملا حس کنند. این سرما با بارش برف همراه است. 
وی گفت: اگر سرمای 20 تا 30 بهمن اتفاق بیفتد نویدی برای باغداران است؛  وقتی این سرما ادامه پیدا می کند یک مقداری از اسفند هم خواهیم داشت که از شکوفه زدن درختان جلوگیری می کند و معمولا در فروردین ماه هر سال تا 15 یک سرمایی از روی ایران رد می شود شکوفه درختان داشته باشیم اذیت می کند و امیدوارم این مدل بین 20 تا30 این سرما را داشته باشیم و درختان ما دیرتر شکوفا شوند و این برای بخش کشاورزی کشور خوب است.
  • نویسنده :
  • منبع :