19 دی: نایب رئیس سابق اتحادیه طلا ‌و جواهر تهران گفت: باوجود افزایش یکباره قیمت اونس جهانی طلا از روز چهارشنبه، قیمت سکه و طلا در بازار داخلی با مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز، ثابت ماند و اکنون قیمت طلا در بازار هیچ‌ حبابی ندارد و واقعی است.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، قیمت اونس جهانی تا روز چهارشنبه، تغییرات زیادی نداشت و در همان محدوده ١٩٣٨ دلار نوسان می‌کرد اما از روز چهارشنبه به یکباره قیمت اونس جهانی، با ٣٣ دلار افزایش همراه شد و تا ١٩٧٣ دلار افزایش پیدا کرد. در حال حاضر نیز اونس جهانی طلا به ١٩۶۶ دلار رسیده که افزایش حدوداً ٢٨ دلاری نسبت به ابتدای هفته را نشان می‌دهد.
نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: البته از سوی دیگر، کاهش نرخ ارز سبب شد که افزایش ٢٨ دلاری اونس جهانی تاثیری نداشته باشد؛ در نتیجه طی یک هفته اخیر همانطور که هفته قبل پیش‌بینی می‌شد، تقریباً از یک ثبات نسبی برخوردار بود و ثبات قیمت ادامه‌دار بود. تغییرات مختصری در بازار داشتیم که البته باتوجه به کاهش نرخ ارز بود. بر این اساس، علیرغم اینکه بایستی طبیعتاً با افزایش قیمت اونس جهانی طلا، قیمت سکه و طلا در بازار داخل نیز افزایشی میشد اما چنین اتفاقی نیفتاد و تنها افزایشی نداشت بلکه کاهش قیمت هم به دلیل کاهش نرخ ارز رخ داده است.
این کارشناس بازار سکه و طلا خاطرنشان کرد: این روزها، نرخ ارز باتوجه به کنترل و مدیریتی که بانک مرکزی در خصوص قیمت ارز دارد، تقریباً از ثبات خوبی بهره‌مند است؛ جالب این است که انتظارات این بود که تحلیلگران باتوجه به تحولات سیاسی- اقتصادی در منطقه، پیش‌بینی می‌کردند که نرخ ارز افزایشی باشد اما مدیریت بانک مرکزی سبب شد که بالعکس، قیمت‌ها سیر صعودی داشته باشد.
وی در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا در بازار و تغییرات آن‌ها نسبت به ابتدای هفته، گفت: سکه تمام طرح قدیم بدون تغییر در آخرین معاملات پایانی هفته ٢۵ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان بود. سکه تمام طرح جدید با ١٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی در معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ۲۸میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. نیم سکه با ۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته ١۵ میلیون و ٢۵٠ هزار تومان و ربع سکه با ١٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی  ١٠ میلیون و ٢۵٠ هزار تومان در پایان هفته قیمت داشتند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز اما ۵٠ هزار تومان افزایش داشت و در آخرین معاملات به پنج میلیون و ٨٠٠ هزار تومان رسید.
کشتی‌آرای افزود: هر مثقال طلای آب شده (١٧ عیار) با ٣۵ هزار تومان افزایش به ١٠ میلیون و ۵٠۵ هزار تومان و هر گرم طلای ١٨ عیار تحت تاثیر افزایش قیمت اونس جهانی با ٨٠٠٠ تومان افزایش برای هر گرم دو میلیون و ۴٢۵ هزار تومان مبنای معاملات طلا قرار گرفت.
نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین وضعیت خلاف سکه در بازار اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت حباب سکه تغییر نداشت که است نشان دهنده تعادل عرضه و تقاضا است و در حال حاضر در محدوده پنج میلیون و ٢٠٠ هزار تومان قرار دارد. بنظر می‌رسد که باتوجه به ثبات قیمتی که طی دو هفته اخیر داشتیم، هفته آینده نیز همین ثبات قیمت بر بازار حاکم باشد و اتفاق خاصی بر روی قیمت‌ها پیش‌بینی نمی‌شود.
این کارشناس بازار سکه و طلا تصریح کرد: طلا در هفته‌های گذشته حباب داشت اما در حال حاضر باتوجه به کاهش دادوستدها، حباب آن به صفر رسیده است؛ در حقیقت قیمت هر گرم طلا که دو میلیون و ۴٢۵ هزار تومان است، واقعی بوده و هیچگونه حبابی ندارد. 
  • نویسنده :
  • منبع :