19 دی: سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پی تمدید معافیت تحریمی عراق برای پرداخت بدهی پول برق خود به جمهوری اسلامی ایران و مخالفت ها با این اقدام دولت بایدن در داخل آمریکا از سوی مخالفان، ادعا کرد که تهران فقط می تواند برای خرید " اقلام غیرتحریمی مانند غذا و دارو " از آن استفاده کند.
خانم آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی با دفاع از تمدید معافیت تحریمی عراق از سوی آمریکا افزود: با مشاهده برخی حملات سیاسی گمراه کننده درباره تمدید معافیت های تحریمی که به عراق اجازه می دهد از بودجه خود برای پرداخت هزینه واردات برق از ایران استفاده کند باید این حقایق را بیان کنم.
این مقام شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد:
«۱. این بیست و یکمین باری بود که دولت آمریکا این معافیت را تصویب کرد و به روندی که در دولت دونالد ترامپ آغاز شده بود ادامه داد. این اقدام هیچ تغییری در سیاست ما در مورد ایران یا عراق ایجاد نمی کند.
۲. این معافیت تضمین کننده عدم قطع ناگهانی دسترسی مردم مردم عراق به برق یا افزایش غیرضروری قیمت آن است. عراق با تشویق ما در حال پیشرفت چشمگیری به سوی استقلال انرژی است. اما دستیابی به این استقلال زمان می برد.
۳. این معافیت به عراق اجازه می دهد تا از بودجه عراق استفاده کند و از پول آمریکا استفاده نخواهد شد.
۴. طرح این ادعا اینکه بایدن اجازه داده پول به ایران برود کذب است. این وجوه در خارج از ایران در حساب های محدود نگهداری می شوند. از آنها فقط می توان برای خرید اقلام غیرتحریمی مانند غذا و دارو استفاده کرد. آنها مستقیماً به مؤسسات مالی کشورهای دیگر می روند و هرگز وارد ایران نمی شوند.
۵. ما نشان داده ایم که بایدن به پاسخگو ساختن ایران ادامه خواهد داد. دولت جو بایدن از زمان آغاز به کار خود، ۴۰۰ نهاد ایرانی را که ۳۰۰ مورد تنها در سال گذشته بوده است، به دلیل انواع رفتارهای بی‌ثبات‌کننده، بدرفتاری با معترضان و حمایت ایران از جنگ روسیه در اوکراین تحریم کرده‌ است.
۶. این معافیت روشن می کند که تحریم های آمریکا برای مجازات مردم عادی در ایران یا عراق نیست. مدت‌هاست که حمایت دو حزبی از سیاست آمریکا برای کاهش بشردوستانه تحریم‌های ما برای همین هدف وجود داشته است. به همین دلیل است که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا این فرآیند را راه اندازی کرد.»
پیش از این، ۲۳ آبان ماه  یک مقام آمریکایی اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا معافیت تحریمی عراق را برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرده است که به دولت عراق اجازه می دهد بخشی از بدهی خود را به ایران پرداخت کند.
این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران اعلام کرد دولت بایدن امروز سه‌شنبه ۲۳ آبان، معافیت تحریم‌های عراق را برای پرداخت بدهی به ایران برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد که به دولت عراق اجازه می‌دهد بخشی از بدهی خود به ایران را به حسابی در عمان واریز کند.
این مقام آمریکایی در پی مخالفت جمهوریخواهان برای دسترسی تهران به منابع مالی خود، تصریح کرد: ایران فقط می‌تواند از این منابع مالی برای تجارت بشردوستانه استفاده کند.
این مقام آمریکایی گفت: "امروز ما معافیت برق عراق را تمدید می کنیم. این بیست و یکمین معافیت برق از سال ۲۰۱۸ است. تمدید آن برای ۱۲۰ روز دیگر خواهد بود. این اقدام به عراق این امکان را می دهد که از منابع مالی خود برای پرداخت هزینه واردات برق ایران به حساب های محدود ایران در عراق استفاده کند."
مقامات آمریکایی به خبرنگاران گفته اند که هدف از این اقدام کاهش اهرم فشار ایران بر عراق است برای قطع وابستگی بغداد به تهران در زمینه تامین انرژی است ولی تا آن زمان در صورتی که بغداد نیاز داشته باشد می‌تواند از ایران تامین کند.
به گزارش ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز ۲۳ آبان ماه به خبرنگاران در واشنگتن گفت: این معافیت ها در سال ۲۰۱۸ و در دولت دونالد ترامپ صادر شدند. هزینه این خرید برق به ایران منتقل نمی شود بلکه در یک حساب محدود حفظ می شود  که فقط می توانند برای مصارف غذا، دارو و سایر اهداف بشردوستانه و غیر تحریمی استفاده کنند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: این اقدامات همگام با سیاست های ما مبنی بر کاهش نفوذ ایران بر عراق و دور کردن عراق از انرژی ایران است.
پیش از آن، تارنمای آمریکایی واشنگتن فری بیکن نزدیک به محافظه کاران در آمریکا در گزارشی اعلام کرد: دولت بایدن ممکن است روز سه شنبه با صدور یک معافیت از تحریم ها به ایران اجازه دهد تا به حداقل ۱۰ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده خود در عراق دسترسی پیدا کند.
همچنین تارنمای آمریکایی واشنگتن فری بیکن ۲۳ آبان اعلام کرد: این اقدام، معافیت چند میلیارد دلاری تحریم‌های ایران را تمدید می کند که اولین بار در ماه ژوئیه صادر شد و فردا منقضی می‌شود.
فری بیکن ادامه داد: این اقدام به عراق اجازه می دهد تا پرداخت های مربوط به واردات برق از ایران را به حساب های بانکی متعلق به تهران در اروپا و عمان منتقل کند.
ریچارد گلدبرگ مشاور ارشد بنیاد ضد ایرانی دفاع از دموکراسی‌ها و کارشناس تحریم‌ها که پیش از این در شورای امنیت ملی کاخ سفید کار می‌کرد، و از مخالفان جمهوری اسلامی ایران و حفظ تحریم ها با عصبانیت از این اقدام احتمالی به واشنگتن فری بینکن گفت: جهان در دوران پسا اکتبر به سر می‌برد اما کاخ سفید همچنان سیاست ۶ اکتبر را در قبال ایران اجرا می‌کند.
وی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر از سوی گروههای مقاومت اسلامی و حماس و برغم تکذیب نقش تهران در این عملیات از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت: «چرا ایران پس از حمایت مالی از بدترین حملات تروریستی علیه شهروندان آمریکایی و بدترین قتل عام یهودیان از زمان هولوکاست، باید به بیش از ۱۰ میلیارد دلار دسترسی داشته باشد؟ مسدود کردن همه این حساب‌ها و دور نگه داشتن پول از دست تهران، منطقی‌تر است.»
فری بیکن ادامه داد: دولت ترامپ ابتدا به عراق اجازه داد که برق و گاز از ایران وارد کند، اما تنها به شرطی که پرداخت ها در یک حساب ,محدود در بغداد نگهداری شود. دولت بایدن به صدور این معافیت ادامه داد و سپس در ماه ژوئیه آن را گسترش داد تا عراق بتواند بیش از ۱۰ میلیارد دلار را به خارج از کشور منتقل کند و با این کار تهران می تواند از آن برای نیازهای بشردوستانه خود استفاده کند.
گزارش ها حاکی از آن است که در اواخر اکتبر، رئیس بانک مرکزی ایران در مورد تسریع دسترسی ایران به این وجوه با همتای عمانی خود گفتگو کرده است.
گلدبرگ اواخر ماه گذشته در شهادتی در مقابل کنگره به آنها توصیه کرد که ۱۰ میلیارد دلار را به عنوان مجازات نقش تهران در حمایت از جنگ حماس علیه اسرائیل مسدود کند.
  • نویسنده :
  • منبع :