19 دی: مهاجری، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی گفت: مشخص است که گروهی خاص خیز برداشته‌اند تا مجلس آینده کاملاً یکدست و حتی یکدست‌تر از مجلس فعلی باشد. اینکه بخشی از نمایندگان منتقد دولت ردصلاحیت و حذف می‌شوند به این معناست که دولت در صف اول افرادی قرار گرفته است که نمی‌خواهند انتخابات مشارکتی و انتخابات با مشارکت بالا صورت بگیرد.
محمد مهاجری، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی، درباره تاکید مقام رهبری بر فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات پرشور در جمع اعضای شورای نگهبان به هم‌میهن گفت: مشارکت گسترده وظیفه شورای نگهبان نیست از این جهت که شورای نگهبان کار اجرایی نمی‌کند و حزب ندارد. مشارکت گسترده کار احزاب و گروه‌های سیاسی و همچنین وظیفه دولت و وزارت کشور است که بتوانند امنیت انتخابات را تامین و فضای مناسب را برای برگزاری انتخابات ایجاد کنند.
او با بیان اینکه بیانات رهبری در جمع شورای نگهبان کاملاً معنادار بود، ادامه داد: «این بیانات تنها یک پیام داشت و آن اینکه شورای نگهبان روشی را در بررسی صلاحیت‌ها انتخاب کند که براساس آن مشارکت در انتخابات افزایش یابد. به نظر من منظور رهبری این است که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها با ارفاق حداکثری عمل کند، یعنی مانند دوره‌های قبل و همچنین هیئت‌های اجرایی دوره فعلی عمل نکند.
او افزود: در واقع شورای نگهبان به شیوه‌ای اقدام کند که بهانه‌ای برای افرادی که علاقه‌مند به شرکت در انتخابات نیستند، ندهد.
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که اگر شورای نگهبان به توصیه‌های مقام رهبری ترتیب اثر ندهد آیا می‌توان مجلس آینده را نشان‌دهنده تکثرگرایی در کشور دانست و از اعتبار کافی میان مردم برخوردار خواهد بود؟ اظهار کرد: «قطعاً خیر. اگر شورای نگهبان، ‌وزارت کشور و احزاب هیچ‌یک تلاشی برای مشارکت گسترده مردم نکنند طبیعتاً نمی‌توان مجلس آینده را مجلسی متکثر دانست. اکنون نیز مشخص است که گروهی خاص خیز برداشته‌اند تا مجلس آینده کاملاً یکدست و حتی یکدست‌تر از مجلس فعلی باشد. اینکه بخشی از نمایندگان منتقد دولت ردصلاحیت و حذف می‌شوند به این معناست که دولت در صف اول افرادی قرار گرفته است که نمی‌خواهند انتخابات مشارکتی و انتخابات با مشارکت بالا صورت بگیرد.»
او تصریح کرد: «در حال حاضر یکدست بودن دولت و مجلس، آسیب‌های فراوانی را ایجاد کرده است و مجلس به‌هیچ‌عنوان نظارت جدی بر دولت ندارد و از دولت حساب‌کشی نمی‌کند. هر قدر دولت و مجلس به لحاظ سیاسی و جناحی هماهنگ‌تر و همسوتر باشند،‌ به صورت بالقوه فساد در کشور افزایش می‌یابد.»

  • نویسنده :
  • منبع :