19 دی: وزیر آموزش و پرورش گفت: ۱۵ درصد مدارس کشور در سالجاری به نظام دوری باز می گردد.
رضا مراد صحرایی روز شنبه در آیین افتتاحیه استقرار برنامه نظام دوری ویژه دوره اول ابتدایی در کرج افزود: آموزش و پرورش به منظور افزایش یادگیری و بهبود علم آموزی در دانش آموزان، راه کارهای زیادی را پیشنهاد و طراحی می کند که از آن ها می توان به نظام دوری اشاره کرد.
وی بیان کرد: نظام دوری فرایندی است که در آن یک معلم با یک گروه از دانش آموزان حداقل به مدت ۲ سال یا بیشتر در یک مدرسه می ماند به این معنا که دانش آموز با معلم خود انس می گیرد و آشنا می شود و این یعنی آموزش به حد مناسبی می رسد زیرا دیگر دانش آموز با روش تدریس معلم خود آشنا است.
معلم ابتدایی تاثیر گذارترین معلم است
صحرایی تاکید کرد: معلم اول ابتدایی مهمترین و تاثیرگذارترین معلم در بین معلمان است و این معلم ابتدایی است که دانش آموز را با جامعه و مسیرش برای آینده آشنا می کند.
وی یاد آور شد: در چند سال اخیر نظام دوری در برخی از شهرها و مدارس امتحان شده‌اند که تاثیرات خوب و بسزایی در یادگیری دانش آموزان داشته است و طبق اعلام آموزش و پرورش نظر به افزایش ۱۵ درصدی آن ها در سال تحصیلی جاری می باشد.
وی افزود: البته لازم به ذکر است که به دلیل انجام نظام دوری با معلمان خوب و منتخب، نتایج خوبی نیز از این طرح گرفته شده و نمی توان انتظار دریافت نتیجه بطور کامل مطلوب را در تمام مدارس داشت و رسیدن به این هدف، نیازمند برنامه ریزی دقیقی می باشد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از اهدافی که آموزش و پرورش برای دوره ابتدایی در نظر گرفته، گسترش نظام دوری در مدارس است.
صحرایی افزود: طبق این طرح، نوآموزان پایه اول دبستانی پس از ثبت نام طرح سنجش سلامت و قبولی در آن، می توانند در مدارسی که نظام دوری را ارایه می کنند ثبت نام و تا پایه سوم نیز با معلم خود همراه باشند.
وی اضافه کرد: ممکن است والدین بگویند علیرغم همه توجهات و تاکیدات، فضای این کلاس آنطور که ما می‌خواهیم نیست، البته این امر را باید اکثر والدین بگویند. اینکه اگر همه این ملاحظات را داشتیم اما معلم خوب نبود آیا این معلم باید سه سال با بچه‌ها باشد؟، خیر. ما می‌گوییم مثلا امسال قرار بوده است این کلاس با این معلم در نظام دوری باشد اما به دلیل همین موضوع امکان ادامه دادن وجود ندارد و این را از پروسه نظام دوری خارج می‌کنیم تا مثل سایر کلاس‌ها به صورت عادی کار کند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: نسبت به حق دانش‌آموز حساس هستیم و اجازه نمی دهیم چنین شرایطی ادامه یابد.
  • نویسنده :
  • منبع :