۱۹ دی: مسئول دبیرخانه گردشگری مقاومت گفت: نسل امروز و آینده این سرزمین باید با تاریخ مقاومت ملت ایران آشنا شوند.
محمدرضا فکوری در نشست چهارصدو هشتادو ششمین بنیاد قم‌پژوهی که با عنوان گردشگری مقاومت چیستی و چرایی، شناسایی ظرفیت‌ها و اماکن گردشگری مقاومت قم در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد، با بیان اینکه گردشگری مقاومت از سال ۹۹ از بوشهر آغار شد و سپس دبیرخانه ملی و بین‌المللی آن در قم ایجاد گردید و به موازات آن یک میز در وزارتخانه گردشگری به نام میز گردشگری مقاومت از سال ۱۴۰۱ ایجاد و بعنوان حلقه اتصال حاکمیت و فعالین مردمی در این حوزه شروع بکار نمود.
وی  با بیان اینکه گردشگری مقاومت بر پایه مکان رویداد، شخصیت‌ها و قهرمانان استوار است تصریح کرد: هدف گردشگری  مقاومت نشان دادن عمق فرهنگ ایثار، رشادت وحماسه بر سرهویت ملی و پاسداری از مام میهن است که از زمان کهن تا کنون در ایران وجود داشت است.‌
مسئول دبیرخانه گردشگری مقاومت اظهارداشت: هدف اصلی  گردشگری مقاومت آشنایی نسل جوان و نوجوان با تاریخ و حماسه و روح حماسه و ایثار ایران زمین هست؛ همچنین انتقال هویت و چرخش روحیه سلحشوری و ایثار بین نسل نوجوان و جوان ما و در اصل هویت‌مند کردن نسل امروز و اینده است.  چون ملتی که از هویتش چیزی نداند آسیب‌پذیر خواهد بود. امروز در دنیا آنهایی که تاریخ و هویت ندارند برای خودشان می‌سازند.
وی با بیان اینکه به تعبیرمن شاهنامه روایتی از مقاومت مردم ایران زمین در مقابل دیو و دد است بیان کرد: تمام شاهنامه روایت حماسه و سلحشوری و ایستادگی و پایمردی است که شخصیت‌های شاخصی مانند رستم و آرش کمانگیر انجام دادند و جلوتر می آییم مقاومتی که  جلال الدین سلطان‌محمد خوارزم‌شاه داشت و یا  قیام سربداران در مقابل مغول‌ها را داریم و نهضت مشروطه، جنگ جهانی اول قیام مجاهدین در جنوب و در شمال، مقاومتی که در تبریز شکل گرفت این‌ها همه محتوای گردشگری مقاومت مدنظر ما است.
فکوری در بیان مصادیق مقاومت‌های مردم ایران گفت: مقاومت میرزا‌کوچک‌خان جنگلی در شمال، مقاومتی که در جنگ جهانی دوم توسط دریابان بایندر در خرمشهر صورت گرفت؛ فرمانده نیروی دریایی شاهنشاهی که مظلومانه  در خرمشهردر مقابله با اشغال خاک ایران توسط متفقین شهید شد. از این قهرمانان و رویدادها واماکن، جوانان اطلاع ندارند و هدف ما معرفی این قهرمانان به جامعه وجوانان است.
 وی بیان کرد: ما به دنبال روشی برای معرفی بودیم که به این نتیجه رسیدیم که گردشگری بهترین روش برای معرفی است. کار را به دو قسمت تقسیم کردیم یکی بحث زیرساخت‌ها بود چون این نوع گردشگری زیرساخت‌های کمی دارد؛ برای مثال وقتی جنگ دوم هرات پیش آمد و ناصرالدین‌شاه قاجار برای فتح هرات لشکر کشید و سپس انگلیسی ها برای فشار به دولت ایران و رفع تصرف هرات به بوشهر لشکر کشیدند، اینجا باقرخان و احمدخان تنگستانی این پدر و پسر سلحشور و وفادار به میهن، مقابل این‌ها ایستادند و شهید شدند و ۷۰۰نفر از انگلیسی‌ها را کشتند؛ در این برهه تاریخی کسی از این رشادت‌ها اطلاع ندارد.
فکوری گفت: قلعه ریشهر قبل از اسلام در زمان عیلامیان ایجاد شده، یک شهر تاریخی است به اسم لیان در زمان عیلامیان بعد از آن اردشیر بابکان بر روی بقایای لیان یک شهری را می‌سازد به اسم ریو، که این شهر تاریخی یک دژ مستحکم است. اردشیر در زمان حمله اعراب به ایران یکی از بیشترین مقاومت‌ها از این قلعه ریشهر انجام می‌دهد و بعد دومین مقاومتی که می‌شود مقابل انگلیسی‌ها است در همین قلعه توسط احمدخان و باقرخان تنگستانی پدر و پسر با عده‌ای از تفنگچیان تنگستان ۶۰ سال قبل از رئیسعلی دلواری  رخ داد.
 وی افزود: در جوار قلعه ریشهر که در حائل منطقه نظامیست و امکان بازدید ندارد، ساحل و پارک زیبایی است که اتفاقا در همین نقطه درگیری بین قشون متجاوز و نیروهای مدافع وطن صورت گرفته و خون مجاهدان در همین نقطه بر زمین ریخته و اینجا مشهد شهداست، خیلی‌ها به این پارک می‌آیند ولی از وقایع و پیشینه آنجا اطلاعی ندارند که ۷۲تن در آنجا برای حفظ این آب و خاک شهید می‌شوند چه کسی باید این را روایت می‌کرد و یادمان می‌ساخت جز میراث فرهنگی و دستگاه‌های متولی مانند شهرداری!!!


وی در ادامه گفت: نوروز سال گذشته با کمک و همکاری میراث فرهنگی بوشهر، ما آنجا یک یادمان موقت زدیم  دانشجویان آمدند ایستگاه زدند روایت کودک داشتند و هرکس آنجا می‌آمد با سرگذشت این محل آشنا می شد، که اینجا زمان عیلامیان بوده و از زمان اردشیر بابکان بازسازی شده این قلعه مستحکم تاریخی چگونه بوده که در مقابل اعراب مقاومت کرده تا می‌رسید به مقاومت احمد خان تنگستانی یعنی ما باید زیر ساخت‌ها را مهیا کنیم، یعنی المان‌ها تابلوهای هدایتگر تابلوهای روایت‌گر همه این‌ها باید صورت بگیرد.
وی تصریح کرد: تربیت روایتگر برای یادمان ها یکی از کارهایی بود که باید انجام دهیم. دومین کاری که ما برای خودمان تعریف کردیم تربیت راوی بود که بتواند تمام وقایع مربوط به هریادمان را بداند و قصه اش را به مردم بگوید. بعد از ایجاد اطلس مقاومتی این اطلس مقاومت باید نمود عینی پیدا کند اگر کسی خواست  به سفر تبریز، گیلان، خراسان، کرمان،  کردستان و یا بوشهر برود اطلس مقاومت داشته باشد که این مکان رویدادهاش کجاست شخصیت‌هایش کجا بودند این را از دل تاریخ بیرون می‌کشیم در واقع  کار پژوهشی انجام می‌دهیم.
وی همچنان افزود: جغرافیای گردشگری مقاومت محصور در مرزهای ایران امروز نیست و مرزهای جغرافیایی ایران کهن را در بر دارد و همچنین در حوزه بین‌الملل ما چشم‌اندازمان انتقال این گونه گردشگری و تجربه به کشورهای جغرافیای مقاومت هستیم تا بتوانیم بر سر این مفهوم تبادل فرهنگی ایجاد نماییم.
 در ادامه محمد نصیری مسئول دبیرخانه و رئیس مرکز پژوهش و همایش های دبیرخانه گردشگری مقاومت گفت: اولین حرکتی که برای قم ضروری است تولید محتوا و پردازش محتواست. امروز مهم دیتا نیست مهم پردازش دیتا و اطلاعات است برای مثال الان در گوگل در هر حوزه ای خیلی اطلاعات قابل دسترسی است اما اینکه ما این‌ها را پردازش و منحصرش بکنیم هنر است. بنابراین ابتدا تولید محتوا صورت بگیرد. موضوع دوم بحث روایتگری هست که در قم  راهنمایان گردشگری خوبی داریم با آنها هم‌افزایی داشته باشیم و در بحث روایتگری  در زمینه گردشگری مقاومت مشارکت داشته باشیم.
 وی افزود: موضوع مهم دیگرتعریف مسیرهای گردشگری  که  در این زمینه  آقای قیامی گفت درقم ۱۰ مسیر  طراحی شده که ۸ مسیر پیاده‌روی و دو مسیرش سواره است اما اینکه برشی از گردشگری مقاومت قم را در این مسیرها هم داشته باشیم کمک بزرگی به راه‌اندازی گردشگری مقاومت است چون تور و گردشگری مقصدمحوراست یعنی ما باید تور را طراحی کنیم به همراه تورلیدر و راوی که می‌تواند همکاری داشته باشد، گردشگری مقاومت قم شکل بگیرد. چون بین حرف تا عمل فاصله هست قطعاً در این موارد نیاز هست که ارتباط و شبکه و نگاه‌های بالادستی شکل بگیرد و بعد مباحث مالی و حمایتی می‌ماند که به لطف خدا انجام خواهد شد و ما حمایت می‌کنیم.  
وی درخصوص ظرفیت‌های گردشگری مقاومت در قم گفت: در صحبت‌هایی با آقای قیامی از تورلیدرهای قم داشتیم وی درباره ظرفیت‌های گردشگری قم  قلعه «قیزقلعه سی» اشاره کردند واثاری که  از زمان تیموریان و آثار ایلخانی در قم باقیمانده است که البته قلعه قیز قلعه سی را یک مدلی از حسن صبا هست تا قلعه سنگی قلعه خاکی و مباحث مختلفی که می‌تواند برای این جریان تولید محتوا شکل بگیرد.
  وی تاکید کرد: اگر بخواهیم بحث گردشگری مقاومت که نوعی از گردشگری تاریخی فرهنگی است با نگاه هویتی به این فعالیت‌ها بپردازیم باید یک سری اتفاقات رقم بخورد تا ما بتوانیم این کار را انجام بدهیم و خصوصا ضروری است  که این نوع نگاه کاملاً بومی باشد.
  • نویسنده :
  • منبع :