19 دی: سازمان هواشناسی کشور نسبت به رگبار باران، وزش باد، تگرگ و احتمال گردوخاک در استان‌های هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان هشدار داد که خطر خسارت به محصولات کشاورزی را به همراه دارد.
بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی تشدید فعالیت سامانه بارشی فردا شنبه موجب رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و احتمال تگرگ در شرق هرمزگان و شرق سیستان و بلوچستان می‌شود.
اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی از مخاطراتی است که برای این سامانه پیش‌بینی شده است.
همچنین وزش باد شدید و بارش‌ تگرگ خطراتی همچون شکستن درختان کهن‌سال و خسارت به محصولات باغی و زراعی را به دنبال دارد.
پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر و محدودیت فعالیت‌های عمرانی در این شرایط جوی ضروری است.
نسبت به‌ آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد توصیه شده است.


  • نویسنده :
  • منبع :