19 دی: سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در قطر در واکنش به ادعای برخی مقامات آمریکایی در خصوص بلوکه شدن پول‌های آزاد شده ایران گفت: این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد. آنچه ما به طور عملی شاهد هستیم این است که چنین اتفاقی نیافتاده است. این پول‌ها کاملا قابل دسترس است و فرایندهای بانکی کار در حال انجام است.
«علی صالح‌آبادی» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در قطر که چند ماه قبل کار خود در این کشور را آغاز کرد، دو هفته پیش استوارنامه‌اش را تقدیم شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر کرد؛ کشوری است که روابط سیاسی عمیقی با ایران دارد و البته به اعتقاد سفیر جمهوری اسلامی ایران سطح روابط اقتصادی با آن به گستردگی این روابط اقتصادی نیست؛ موضوعی که البته دولت سیزدهم به توسعه و تعمیق آن اهتمام ویژه دارد.
البته این مساله یک طرفه نیست. امیر قطر نیز آن طور که صالح‌آبادی می‌گوید در مراسم دریافت استوارنامه سفیر ایران به ابراز خرسندی فراوان از معرفی سفیری با سابقه اقتصادی و ریاست بر بانک مرکزی پرداخته و خواهان یک جلسه جداگانه با نماینده جمهوری اسلامی ایران در خصوص افزایش سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور شده است.
همچنین قطر این روزها چهارراه مذاکراتی در خصوص مهمترین مساله منطقه و جهان یعنی نسل کشی مردم غزه است. در ۵۰ روز گذشته وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سه بار به این کشور سفر کرده و با مقامات قطری و رهبران مقاومت در این کشور رایزنی کرده است. توافق موقت آتش‌بس چهار روزه و ایجاد وقفه در مسیر راه ماشین جنگی رژیم صهیونیستی یکی از دستاوردهای تحرکات و همکاری‌‎های اخیر جمهوری اسلامی ایران وقطر است.
در حاشیه سفر امیرعبداللهیان به قطر با صالح آبادی به گفت‌وگو نشستیم تا در خصوص نقش دیلماسی ایران در آتش‌بس اخیر، شایعه بلوکه شدن پول‌های ایران در قطر و آخرین وضعیت پول‌های ایران در این کشور گفت‌وگو کنیم.
این اولین گفت‌وگوی رسمی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در قطر است.
متن کامل گفت‌وگوی ایرنا با علی صالح‌آبادی به شرح زیر است:
آقای سفیر؛ شما در جریان جزئیات دیدارهای وزیرامور خارجه در سفرهای متعدد دیپلماتیک جهت توقف جنایات و نسل کشی مردم غزه هستید. نقش جمهوری اسلامی ایران در شکل گیری توافق موقت آتش بس را چطور ارزیابی می‌کنید.
جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهم و موثری در صحنه‌های بین المللی دارد. در همین موضوع غزه وزیر خارجه با سفرهای متعدد به کشورهای مختلف و جلسات با مقامات بیروت، بغداد، دمشق، دوحه و سایر کشورها داشت. در ارتباط با ایران و قطر نیز مقامات دو کشور به تبادل نظر و مشورت در خصوص تحولات فلسطین پرداخته‌اند که بسیار مهم است. این مشورت‌ها در سطح روسای جمهور و وزرای خارجه مرتب صورت می‌گیرد.
با نقش بسیار مهم و تأثیر گذار جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف ما شاهد این بودیم که توافق آتش بس برای توقف جنگ اتفاق افتاد. من به عنوان کسی که در تمام فرایند مذاکرات دوحه حضور داشتم می‌گویم که نقش وزارت خارجه و دولت سیزدهم، به ویژه شخص دکتر امیرعبداللهیان بسیار مهم و موثر بود. امیدواریم که در آینده هم تحولاتی که اتفاق خواهد افتاد به نفع مردم مظلوم فلسطین باشد.
چند وقتی است که برخی سناتورهای آمریکایی ادعا می‌کنند پول‌های ایران در بانک‌های قطری که در جریان توافق تبادل زندانیان آزاد شد در این کشور بلوکه شده است. ماجرا از چه قرار است؟
این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد. آنچه ما به طور عملی شاهد هستیم این است که چنین اتفاقی نیافتاده است. این پول‌ها کاملا قابل دسترس است و فرایندهای بانکی کار در حال انجام است. ما در جریان جزئیات موضوعات مرتبط با این موضوع هستیم؛ ۶ بانک ایرانی با دو بانک قطری تعاملات خود را دارند و ما در جریان ریز این تحولات بانکی قرار داریم. اکنون فرایند بانکی به خوبی در حال طی شدن است.
دوستان قطر ما هم عزم بسیار خوبی دارند تا این کار تسهیل شده و از این پول ها به نحو کامل و مناسب استفاده شود. اکنون نیز به ابتکارات بسیار خوبی در استفاده از این منابع بانکی با دولت قطر رسیدیم.
آیا تاکنون برای خرید نیازهای کشور از این منابع استفاده شده است؟
ببینید خرید کالا یک فرایند است. اکنون ارقام قابل توجهی LC در فرایند انجام است که پس آن به مرحله پرداخت می‌رسیم.
سوال آخر در خصوص تبادلات تجاری ایران و قطر است. با توجه به تاکید دولت سیزدهم بر این موضوع وضعیت تعاملات اقتصادی ما چگونه است؟
تعاملات تجاری ما با قطر سالیانه کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است که طبعا این رقم قابل توجهی میان دو کشوری که رابطه بسیار خوبی در سطوح عالی دارند و بهترین روابط را در سطح سیاسی دارند نیست. اکنون مشورت‌های متعددی بین مقامات دو کشور در حال انجام است و هماهنگی‌هایی بالایی در سطح بین المللی وجود دارد. اما در سطح تجاری اینگونه نیست و باید ارتقا پیدا کند. این نیاز به یک سری زیرساخت‌ها و اقدامات دارد که ما این موارد را احصا کردیم و با دوستان قطری در حال دنبال کردن هستیم تا در سالهای آتی این حجم افزایش یابد. در زمینه‌ی توریسم نیز باید اقداماتی اتفاق بیفتاد تا توریسم گردشگری و توریسم سلامت از قطر به ایران اتفاق بیفتاد. خب اینها نیاز به یک سری زیرساخت‌ها و بسترسازی‌ها دارد.
در این خصوص جالب است که این خاطره را بگویم. من زمانی که استوارنامه خود را تقدیم امیر قطر کردم خیلی با روی باز و ابراز خرسندی گفتند که من میدانم شما سبقه اقتصادی خوبی دارید و من جلسه جداگانه‌ای با شما خواهم گذاشت برای این که در موضوعات اقتصادی با یکدیگر صحبت کنیم و در خصوص راه کارهای توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور به جمع بندی برسیم.
به نظرم این یک نگاه بسیار خوبی بود که ایشان داشت. بنابراین من فکر می کنم با اشتیاقی که من در بین دوستان قطری می‌بینم در تمام حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی بتوانیم در سال‌های پیش رو وضعیت خوبی را داشته باشیم.
  • نویسنده :
  • منبع :