19 دی: معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه واکسن‌های تاریخ گذشته کرونا امحاء و گزارش آن به مراجع ذی‌صلاح داده می‌شود، گفت: آخرین واکسن ایرانی کرونا بر اساس سویه اومیکرون تولید شد و بعد از آن تغییر وسیعی در سویه‌های موجود نداشتیم. اکنون واکسن کرونا به برخی داروخانه‌های بخش خصوصی هم داده شده است که افراد می‌توانند خریداری کنند
دکتر حسین فرشیدی امروز در نشست خبری با خبرنگاران درخصوص ادامه اجرای برنامه سلامت خانواده، توضیح داد: تا پیش از اول آذر ماه ۹۳ شهر (بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت) با حدود ۹ میلیون نفر جمعیت در طرح سلامت خانواده فعال بودند که از اول آذرماه، ۸۹ شهر دیگر به برنامه سلامت خانواده اضافه شد و به این ترتیب تعداد شهرهای تحت پوشش به ۱۸۲ شهر با جمعیت حدود ۲۰ میلیون نفر رسید.
وی افزود: اکنون انتصاب جمعیت به مراقبین انجام می‌شود (جمعیت تحت پوشش هر مراقب سلامت به او اعلام می‌شود) و از اول دی ماه اقدامات در این جمعیت فعال می‌شود. باقی مانده شهرها هم انشاالله از اوایل اردیبهشت سال آینده وارد طرح می‌شوند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» که از ۲۰ آبان آغاز شده است، گفت: در این زمینه هم نیازمند فرهنگسازی هستیم. در گام اول این پویش مردم باید با خدماتی که در مراکز ارائه می‌شود آشنا شوند و در گام دوم پرونده سلامت الکترونیک را تکمیل کنند تا در گام سوم بتوانیم غربالگری قابل قبولی برای دو عامل خطر مهم دیابت و پرفشاری خون انجام دهیم.
فرشیدی بیان کرد: درمان اولیه دیابت و فشارخون بالا غیردارویی است؛ در واقع با اصلاح تغذیه می‌توان تا حد زیادی ریسک خطر را کاهش داد. الان ۲۴.۵ درصد جمعیتی که پرفشاری خون دارند با دارو تحت کنترل هستند که باید این عدد به ۵۰ درصد و بالاتر برسد. بیماری که شناسایی می‌شود باید مجاب شود که درمان را دنبال کرده و آن را رها نکند.
به گفته وی با کاهش یک واحدی هموگلوبین A۱C می‌توان ۱۳ درصد عوارض قلبی عروقی را کاهش داد.
فرشیدی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه هنوز زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا وجود دارد، اظهار کرد: تزریق واکسن منجر به کنترل بیماری و کاهش عوارض آن در صورت ابتلا می‌شود. اکنون عمده موارد بیماری‌های تنفسی آنفلوآنزاست.
او با تاکید بر اینکه واکسن‌های تاریخ گذشته کرونا امحاء و گزارش آن به مراجع ذی‌صلاح داده می‌شود، بیان کرد: آخرین واکسن ایرانی کرونا بر اساس سویه اومیکرون تولید شد و بعد از آن تغییر وسیعی در سویه‌های موجود نداشتیم. اکنون واکسن کرونا به برخی داروخانه‌های بخش خصوصی هم داده شده است که افراد می‌توانند خریداری کنند و فکر نمی‌کنم قیمت بالایی داشته باشد. اگر فردی بیماری زمینه‌ای دارد و یک سال از آخرین تزریق واکسن‌اش گذشته است باید واکسن بزند.
  • نویسنده :
  • منبع :